Seiko 5 SNXJ89
#6
Det er sådan et behageligt lille ur at bære - og selvom det "kun" er et Seiko, så giver det mig samme følelse (næsten) som et rigtigt vintage Datejust  Icon_hjerte  Det er et ur, som jeg tror bliver mit daglige i de næste par måneder, før jeg igen begynder at rotere mellem mine andre ure  Icon_party

İmage


Faktisk har jeg også dette homage til Datejust 41mm fra San Martin med hvid perlemorseffekt skive, som jeg havde bestilt et par uger før jeg faldt over SNXJ89. Det ankom dagen efter Seiko'en og er et fantastisk ur til pengene (ca. 1.500kr.) - virkelig fremragende kvalitet hele vejen igennem, som man efterhånden er kommet til at forvente, hvis man vælger de rette kinesiske mærker, San Martin, Chronos, Baltany osv.

Jeg havde planlagt, at skrive et længere indlæg herinde, hvor jeg gav fingeren til Rolex, til brand-snobberiet generelt og til alle, der rynker på næsen af prisvenlige og tilgængelige homage ure ! Men nu hvor jeg i stedet har det lille SNXJ89, som jeg "legitimt" kan nyde og kan dele uden hele tiden at skulle forsvare mit køb, så gider jeg ikke tage kampen.................... paradoksalt nok, idet det jo rent faktisk også er et asiatisk homage !

Der bliver lavet rigtig mange "homage" ure i Kina (og andre lande) af vildt god kvalitet uanset prisen - det er ikke den højere horologi, men gode og spændende/sjove brugsure. Jeg har en del, men er meget tilbageholdende med at vise dem frem f.eks. på fora som dette, idet jeg ikke hver eneste gang gider at skulle forsvare mit køb af et billigt kvalitetsur fra Kina, der låner design fra andre ure (hvilket også etablerede urmærker gør jævnligt) eller nogle gange kopierer designet direkte, men altid med eget brand på skiven....... altså ikke ulovlige kopier/fakes !!

Hvis man stikker næsen for langt frem med et "Kina-homage", så skal man regne med at skulle forsvare sit køb og iøvrigt af og til stå på mål for arrogante kommentarer - det gider jeg ikke !! Så vil jeg hellere glædes over dem privat og så har jeg iøvrigt andre ure, der er mere "legitime/acceptable" at dele steder som dette.

Nu må det dog ikke forstås sådan, at jeg her direkte skyder mod denne gruppe eller mod bestemte personer - jeg generaliserer voldsomt, men det er baseret på reelle personlige erfaringer.

İmage

İmage

İmage


og så til slut lige et gruppebillede  Icon_e_biggrin1


İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • Jens, khbk, StigHansen
Svar


Beskeder i denne tråd
Seiko 5 SNXJ89 - af pbr - 27-07-2023, 03:40 PM
RE: Seiko 5 SNXJ89 - af Møller - 27-07-2023, 05:40 PM
RE: Seiko 5 SNXJ89 - af pbr - 27-07-2023, 08:33 PM
RE: Seiko 5 SNXJ89 - af royalduck - 29-07-2023, 07:35 AM
RE: Seiko 5 SNXJ89 - af pbr - 29-07-2023, 08:09 AM
RE: Seiko 5 SNXJ89 - af pbr - 29-07-2023, 08:29 AM
RE: Seiko 5 SNXJ89 - af pbr - 30-07-2023, 10:40 AM



Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)