Seiko 5 SNXJ89
#1
Så er mit "neo-vintage" Seiko "datejust homage" SNXJ89 landet på matriklen i dag, formedelst FedEx fra Japan.

Uret er, jfr. dets serienummer, der starter med 71**** og dets værk 7s26B, produceret i januar 2007 - 7s26B versionen blev ikke indført før 2006 og var forbedret i forhold til den oprindelige version af værket (oprindeligt fremkommet i 1996) med en Etachron regulator. 7s26 værket er ur-faderen (pun intended) til de Seiko værker vi i dag kender som 4R** og 6R** værkerne, der bruges i f.eks. Alpinist serien i dag.

Som de fleste ved, er 7s26 værket meget basalt - uden hack og wind, så hvis uret er gået dødt, så er man nødt til at give det, hvad også er kendt som en "Seiko shuffle", hvor man ryster uret fra side til side, for at rotoren kan trække uret op og det kan gå i gang. Er man lidt smart, så kan man endog få sekundviseren stillet nøjagtigt ift. ens referenceur ved at starte rystelserne, så det passer.

Værket er dog kendt som en bundsolid arbejdshest, der kan gå i mange år uden service (service her typisk = udskiftning af værket) og med en ofte ganske acceptabel præcision.

Jeg beskrev i min "gætte-konkurrence-tråd", at uret var 37mm, men jeg kan nu, da jeg har uret i hånden, bekræfte, at det jfr. min trofaste Diesella digitale skydelære måler 36,16mm uden krone. Altså tro mod det Rolex Datejust, som det tipper sin hat imod.

Desværre gælder det samme for lænken, der er en ganske pæn og meget komfortabel, men særdeles støjende og raslende foldet jubilee lænke, som er extrem svær at tilpasse. Jeg har derfor skiftet den originale foldede lænke ud med en aftermarket med massive skruede led, hvor jeg har genbrugt de originale endlinks, der passer 100% til (og som er tilpasset kassen så fint, at de ikke støjer), ligesom jeg har skiftet den originale og Seiko brandede overdel af låsen over fra den gamle lænke. 

Jeg har naturligvis gemt den originale lænke i urets box, så jeg kan føre uret tilbage til original stand hvis jeg får behov for det. Uret er i virkelig god stand, til trods for at det er fra 2007 - hvis man tager en lup, kan man godt se lidt afskalninger på kanten af bezel, der jo ikke er af hvidguld som dens Datejust storebrors, men med det blotte øje ser den fremragende ud.

Jeg vil gerne indrømme, at jeg er fuldstændig betaget af urets enkelhed og rene linjer med de applikerede timemarkeringer og logo, de oprindelige "baton visere" og det indrammede dag/dato vindue. Eneste "pift" i urets fremtoning er den riflede bezel, der dog er diskret nok til, at den bare falder naturligt ind i urets fremtoning.

Min bagevægt er løbet tør for strøm, så jeg kan ikke fortælle, hvor meget uret vejer i min konfiguration, men det er meget beskedent - man kan godt mærke, at man har et ur på, men kun lige akkurat  Icon_smil

Her kommer et par billeder taget i dag:


İmage

İmage

İmage



Her er et par billeder på armen med den originale lænke:


İmage

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar


Beskeder i denne tråd
Seiko 5 SNXJ89 - af pbr - 27-07-2023, 03:40 PM
RE: Seiko 5 SNXJ89 - af Møller - 27-07-2023, 05:40 PM
RE: Seiko 5 SNXJ89 - af pbr - 27-07-2023, 08:33 PM
RE: Seiko 5 SNXJ89 - af royalduck - 29-07-2023, 07:35 AM
RE: Seiko 5 SNXJ89 - af pbr - 29-07-2023, 08:09 AM
RE: Seiko 5 SNXJ89 - af pbr - 29-07-2023, 08:29 AM
RE: Seiko 5 SNXJ89 - af pbr - 30-07-2023, 10:40 AM



Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)