30-12-2022, 12:41 PM
(30-12-2022, 12:22 PM)pbr Skrev: Blandt mange kommentarer både herinde, men også på forskellige ur-grupper på Facebook,virker det som om, at blot fordi "money talks" endnu højere flere steder i verden og i andre brancer også, samt at det er velkendt, at Klarlund og Bucherer m.fl. har praktiseret denne forretningsmoral gennem længere tid, så er det bare noget man må acceptere - "intet nyt her, passér gaden"....... "lev med det" !?
Er det virkelig sådan, at blot fordi dårlig moral og lovstridig adfærd er almindelig og velkendt, så er det dermed også acceptabelt og ikke noget man behøver/kan/skal sætte sig op imod ??
Og så er der det store tavse flertal, som måske er bange for at komme på "den sorte liste" !!
Jeg ved ikke, om nogen har lagt mærke til det citat fra Dante's "Divine Comedy" jeg har på alle mine posts herinde ................... det er rent faktisk noget jeg mener alvorligt !
Well, personligt har jeg jo taget konsekvensen som forbruger og valgt at mine ur-penge bliver brugt på andre steder og mærker end dem, der er nævnt. Det er jo hvad jeg kan gøre som almindelig forbruger. Og det valg gælder vel at mærke _både_ nu hvor power ligger hos sælger og i en evt. kommende krise, hvor power måske skifter til køber. Jeg har andre oplevelser med f.eks. Klarlund, der underbygger mit personlige valg. Det er i øvrigt et valg jeg træffer på andre områder end ure - spørg mig fx. om Audi…
. Dette står os alle frit for og er som nævnt vores eget personlige og individuelle valg. Men vælger vi at gå at gå med på ‘rejsen’ som Klarlund kalder det, så kan man ikke klynke. Så har man jo valgt med åbne øjne, uanset om man køber mere hos f.eks. Klarlund end man egentlig burde eller om man går ‘gray market’.
Om der er kød på en mere juridisk sag fra et forbrugerbeskyttelses-synspunkt det er for mig en anden sag. Som du vist selv nævner, så er de mildest talt selvmodstridende udtalelser fra div. forhandlere i artiklerne i mine øjne en indikator på at de ved de skal passe på med hvad de siger offentligt. En sådan gang bullshit er næsten altid en god indikator på at der sker underlige ting bag kulissen, som ikke helt tåler dagens lys. Her skal sagen vel enten tages op på egen hånd af den rigtige offentlige ‘vagthund’ f.eks. med udgangspunkt i artiklerne eller de skal anmeldes af en forbruger, der så vælger ikke at få sit Rolex

Hvis vi trækker den længere ud, så handler det jo også om hvilket samfund vi vil have på længere sigt. På det punkt ville jeg være rigtigt ked af det, hvis vi ender ovre i amerikanske/engelske/russiske tilstande hvor penge = ret. Her er det jo så ikke nogle usle urkræmmere vi skal påvirke, men vores politikere.
Claus
PS. Se i øvrigt et dugfrisk eksempel på noget der mistænkeligt ligner den aktuelle hype-/flipperverden her. Et ubrugt Aquanaut fra 2022 til salg i en københavnsk urbutik.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)