Den mørke og usympatiske side af Rolex brandet !
Money talks,…

Spændende tråd med mange perspektiver og reaktioner. Dels på Rolex-mærket og dels på en række - i mine øjne - kulturelle ting.

Mit personlige take er, at jeg ikke gider handle med forhandlere, der kører dette game. Venteliste er ok, men afpresning ikke. Derfor sætter jeg ikke mine ben i Klarlund og der er 1-2 andre forhandlere der står på den liste også.

At Rolex har fået skabt sig en position som et eftertragtet brand med stærke produkter er i mine øjne blot flot gjort som forretning. Urene er uden diskussion af høj kvalitet og evnen til at producere og distribuere ca. 1 million af disse om året er altså en bedrift.

Det kulturelle aspekt med at ‘money talks, bullshit walks’ er derimod interessant. Det rimer ekstremt dårligt med den ‘programmering’/opdragelse mange af os i Danmark har fået ind med modermælk, skolegang, medier mv. Jeg tror, at det er en af grundene til at vi reagerer så stærkt på denne slags ‘forretningsmoral’ som fx. Klarlund udviser. Og det er måske også derfor det bliver til en serie af artikler i Berlingeren, der må synes absurde og fordoms-bekræftende for mennesker, der ikke er interesserede i ure.

I andre lande, hvor lighed ikke er helt så udbredt som i DK acceptereres det som et ‘fact of life’, at penge giver adgang. Ikke at det ikke opleves som frustrerende, men mere som noget der er alment gyldigt.

Mit eget præmieeksempel er fra min tid i USA. Mine børn gik på en privat high-school, der kostede (efter danske forhold) et latterligt stort beløb pr. år. De havde bla. På deres hjemmeside en meget streng anti-mobbepolitik med udsmidning som straf. Min søn endte med at blive mobbet så hårdt at han opgav sin skolegang, gik helt ned med flaget og endte med at tage hjem og tage studentereksamen i DK. Opfølgningen med skolen…de to der havde mobbet min søn fik en reprimande, ikke andet. Deres forældre var solide donorer (ud over skolebetalingen) til skolen. Men som skolen sagde, det var en streng reprimande….

Ovenstående er selvfølgelig ikke videnskabeligt grundlag, men jeg kan huske min danske reaktion på urimeligheden, mens skolerepræsentanterne synes at det var da meget normalt.

Jeg synes - med mit danske udgangspunkt - at den slags hurlumhej som Klarlund mfl. udøver er svært at håndtere som kunde. Mit valg er som sagt dels at gå til andre forhandlere og dels fravælge produkter fra brands der mere eller mindre aktivt medvirker til hysteriet (Rolex, PP, AP mv).

Når det hele så sker i en tid med ‘gratis’ penge og manglende muligheder for afkast på traditionelle investeringer, der betyder at ure pludselig er en aktivklasse, så er det jo også en medvirkende faktor til at Klarlund mfl. kan slippe afsted med deres gøgl. Det bliver interessant at se om faldet i efterspørgsel bliver så stort at unoderne forsvinder, eller om sygdommen er kommet for at blive.

En anden ting, der er trist er, at den radikale overefterspørgsel efter ‘investeringsure’ rammer udenfor Klarlund/Rolex-systemet. Der er andre følgeeffekter.

F. eks. er gode,ærlige brands (i mine øjne) som bla. Journe og Lange er også hoppet med. Lange har efter sigende ret kontante krav til kunder, der gerne vil købe fx. et Odysseus, og det er endda i deres egne 100% ejede boutiques,ikke hos forhandlere. Det vil sige at det her er selve brandet, hvis ‘moral’ strækkes lidt, ikke en tilfældig forhandler som Klarlund mfl.

Den anden side er hos os samlere/entusiaster. Vi er også blevet inficerede. Hvor ur-gtgs for nogle år siden i det store hele handlede om urene, så er der - igen i mine øjne - meget mere fokus i dag på stigningen i værdi siden sidst, om man har det seneste hype-ur mv.

Og så er vi tilbage til Klarlund mfl. De reagerer som profit-orienterede forretninger selvfølgelig på alle disse signaler, også kaldet udbud og efterspørgsel i økonomi-vendinger. De er jo sat i verden for at tjene mest muligt på det de foretager sig. Nogle gør det så bare mere elegant og ‘kulturelt korrekt’ end andre. Som kunde kan man så vælge sin reaktion, man kan spille med eller skifte til et andet spil med andre regler og muligheder.

Nå, det blev lidt længere end tænkt. Men det er et spændende emne. Interessant hvad vej vores elskede ure tager i 2023.

Godt nytår,

Claus

Sent from my iPad using Tapatalk

Svar

Beskeder i denne tråd
Den mørke og usympatiske side af Rolex brandet ! - af cfnissen - 30-12-2022, 09:39 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)