29-12-2022, 11:09 PM
(29-12-2022, 10:15 PM)pbr Skrev: Ærlig snak .............. tak for det, Keld - havde egentlig heller ikke forventet andet fra din/jeres side !
Det var i hvertfald så lidt. Nu handlede tråden jo godt nok ikke om det grå marked, men nu så jeg lige at vi blev nævnt.
Uanset, så er det jo ikke en enestående situation. Over de sidste par år har vi jo også set, at du ikke bare lige køber en bil. Jeg havde udset mig en, fik prøvekørt den og var klar til at skrive under, men fik at vide, at alle biler det år allerede var solgt. Men jeg kunne købe en, helt magen til, samme årgang osv, den havde bare kørt 2.000km, til gengæld kostede den 150.000 mere end vejledende udsalgspris.
En bekendt vil gerne have allokeret en bestemt Porsche, men for at komme i betragtning, så skal han købe 2 Taycan. Hos Land Rover i England, skal man nu skrive under på en klausul hvor man lover og forpligter sig til, at ikke videresælge sin LR inden for 2 år. Det samme gælder for designer tasker, vine og hvad har vi snart ikke af diverse luksus varer.
Mit take (ikke at nogen spurgte) er at det snart vender. Alle der har fulgt lidt med, har set, at de mere eftertragtede ure er faldet en hel del i pris siden ca marts. Når folk indser, at de på mange af urene de køber ved en AD, ikke kan få meget mere end listepris ved at vidersælge dem, så forsvinder lysten. Guleroden (så at sige) er simpelthen for lille, og vi ser at folk holder mere på deres penge.
Jeg siger ikke, at vi kommer tilbage til tilstande, hvor man køber et ur ved os fremfor ved an AD, fordi man kan spare 10-15% ved en købe en Sub der er en måned gammel hos os, fremfor at købe den helt ny og uden venteliste hos en AD. Men vi ser et fald i købekraft og forbruger tillid, og det gør, at en hel del der står på venteliste for at flippe et ur, simpelthen takker nej når AD'en ringer.
Både i min bekendtskabs kreds og på diverse fora, er der flere og flere "I got the call" historier. Og det synes idealisten i mig er fedt. Jeg får ikke noget ud af hvem AD´er sælger til, og jeg synes da at det er fedt, at flere og flere af dem der får lov til at købe, rent faktisk er nogen der gerne vil have og gå med uret.
Keld

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)