04-06-2013, 09:51 AM
Encino Skrev:Ja, så har jeg forstået dig ret. Et ur kan være nok så kompliceret, men det er ikke en "komplikation" før det har noget med tidsmåling at gøre.
Men det skal også have et vist omfang før du betegner det som en komplikation, altså er dato, gangreserve osv. ikke en komplikation?
Hvad mener du f.eks. om at Patek beskriver en komplikation som "
Patek Phillipe hjemmeside Skrev:A 'complication' in watchmaking is anything a mechanical watch might do beyond telling the time and simple date.
Det vil jo sige, at såfremt Patek lavede et ur ala "Charming Bird" "Jackpot" eller et erotisk ur som dit viste, så ville Patek betegne det som en komplication men ikke du?
En dag består officielt af 24 timer, derfor kan ejeren heraf udlede at der mindst er gået x-antal timer siden vedkommende sidst tog et kig på sit ur. I øvrigt følger det ikke af mit første indlæg, at datovisning ikke er en komplikation. Jeg har blot kategoriseret funktionen under 'simple ure'.
Et ur er kompliceret, når det udover de basale funktioner byder på andre funktioner, f.eks. verdenstid. Et ur er stadigvæk simpelt, selvom det udover timer og minutter er i stand til at vise dag, dato og evt. gangreserve indikator.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)