Tidens trend's ???
Urbacillen bider her i vintermånederne, og set fra min skræm og mit skrivebord, ser det ud til, at der er nogle generelle tendenser på urene p.t. - det er rent subjektivt, og vil da gerne at I kommer med Jeres indspark....

1 - Det er hot med helt individuelle / unika ure...   Det ser jeg ud fra at det kommer flere sider, hvor du "Custom builder" dit eget ur, som så leveres. Der kan ændred på kasse, skive, videre etc. I England er der en klub, hvor man kan købe kits til at bygge eget ur. I den billige ende, er Vostok urene en uendelighed af "Mods", hvor folk skifter remme, kranse etc i én uendelighed... Personligt tror jeg denne trend kan ændre dele af urmarkedet, måske i den retning, at man går lidt væk fra at være lagerproducerende til at producere efter bestilling - lidt lige som vi allerede ser det i bilmarkedet... Du vælger din egen kombi af kasse, skive osv.

2 - Ex-house værker er/ bliver det fremherskende.... Selv hos de højtprofilerede mærker er en stor del af urene med "standard-værker" fra f.eks. ETA - Salitta m.v. som så er tilpasset med navne og dekor... Værkproducenterne har efterhånden perfektioneret og automatiseret produktionen, så urværkerne kan leveres i gode kvaliteter til rimelige penge, så giver det måske mindre mening med et in-house værk i få stk. ??? Eller hvad? Er det bare marketing her?

3 - Quarts dør ud i samler/entusiast segmentet og bliver kun for billigure for de som er lidt ligeglade med hvad der er inden i....  Personligt har jeg skibbet alle Quartsure ud af huset, levetiden tror jeg ikke er meget mere end 20 år, og værkerne facinerer mig ikke på samme måde som de mekaniske værker.

4 - Micromærker og "billigmærker" får en opblomstring, da flere og flere ikke kan være med på prisniveauet hos de store mærker, og derfor ser sig om efter noget andet, der stadig er specielt, men prismæssigt mere overkommeligt.

5 - "Gammelt" er det sidste nye..... Og hvad tyder det så på? De fleste lancerer klassik kollektioner, og det tyder på dels et ønske i markedet om at vende tilbage til det gamle, dels at urindistrien måske er ved at løbe tø r for nye ideer til hvordan et ur bygges...

6- Kassematerialer i andre materialer, bronce, titanium, kulfiber, keramik etc er oppe i tiden, msåke fordi der ikke mere arbejdes på nyt i selve værkerne ???

Ser jeg helt skævt ???
[-]
  • En_Nissen, Larsb
Svar

Beskeder i denne tråd
Tidens trend's ??? - af Jydepotten - 14-01-2022, 01:00 PM
Tidens trend's ??? - af Stensbjerg - 14-01-2022, 02:54 PM
Tidens trend's ??? - af Larsb - 15-01-2022, 12:39 AM
Tidens trend's ??? - af aammat - 16-01-2022, 07:24 PM
RE: Tidens trend's ??? - af Jydepotten - 16-01-2022, 09:11 PM
Tidens trend's ??? - af Avantismo - 16-01-2022, 10:45 PM
Tidens trend's ??? - af Stensbjerg - 16-01-2022, 11:30 PM
Tidens trend's ??? - af Jens - 17-01-2022, 06:05 PM
RE: Tidens trend's ??? - af Miwes - 17-01-2022, 11:05 PM
Tidens trend's ??? - af Avantismo - 17-01-2022, 06:22 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)