03-06-2013, 10:47 AM
Jeg er nok med Encino her og syntes ikke en komplikation behøver være tidsrelateret. En tourbillon hører i den grad til blandt de mest kendte komplikationer. Men jeg er vel egentlig også enig i at andre funktioner end blot tourbillon, evighedskalender, rattrapante og minuterepeater kan anses som komplikationer. Dog ikke på samme niveau som de fire "store". Desuden er der funktioner jeg mener er blevet så "normale" at de ikke længere er voldsomt komplicerede. Her taler vi om de funktioner der findes som standarder i ETA's program som power reserve indikation, kronograf, dato, GMT, retrograde funktion, flyback og meget af det andet gøjl, der ligger i alverdens almindelige ure. Om det så er mig der sætter overlæggeren højt vil jeg ikke afvise. Men for mig skal der altså være smidt godt på værket af spændende funktioner, før jeg udløser betegnelsen et komplikation værk. Et Zenith EP med kombineret kalender og krono, samt månefase er ved at være der
Så i den liga og op kan JEG acceptere...
Jeg har lidt svært ved at se at et Breguet med blot én af de tunge komplikationer som en tourbillon går under betegnelsen grand complication, men der kører manufakturerne jo så lige et niveau under mig
Hvad kalder man så et ur med både tourbillon, rattrapante og minuterepeater? Grand-grand-grand komplication? 
/Mads
Jeg har lidt svært ved at se at et Breguet med blot én af de tunge komplikationer som en tourbillon går under betegnelsen grand complication, men der kører manufakturerne jo så lige et niveau under mig
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)