Citizen minireview + vs. Seiko SARB033
(16-11-2021, 06:58 PM)tg Skrev: Var der andre ure der var med i dine overvejelser da du købte Citizen?
Jeg har et ur med 9015, og der kan man i den grad høre og mærke rotoren på optrækket. Kan du også det?

Man skal absolut ikke undervurdere Citizen, der som jeg skriver har over 100 år på bagen som selvstændigt innovativt urmærke med egen inhouse produktion !!

De har nok gået lidt under radaren i vore urtosseverden i en del år, idet de har lagt deres innovative energi og ekspertise i udviklingen af deres unikke ECO-drive modeller og værk - og i vores nørdede verden, der jo næsten pr definition favoriserer en værkstype der af mange anses for at være teknisk uddøende, nemlig den mekaniske, anses ECO-drive jo nok lidt som et "forvokset" quartz ur der stadig ikke kan slippe fri af en sekundviser, der kun flytter sig én gang i sekundet. 

"Sweeping seconds" er altså bare så meget mere sexet i vores verden !!  Icon_e_biggrin1 

Men Citizen har de seneste år udviklet på flere mekaniske/automatiske modeller som både denne og deres "Series 8", samt "The Citizen" (der gør Grand Seiko´s klassiske modeller rangen stridig.

Lur mig om ikke Citizen de næste år bringer de gamle urmager-dyder i forgrunden igen indenfor mekaniske ure !

Der var ikke andre modeller med i mine overvejelser denne gang - jeg så simpelthen NB1050-59 modellen og forelskede mig i den. Mine overvejelser gik i stedet på, om den var overflødig al den stund jeg også har SARB033 i min samling.

Jeg har godt hørt nogle give udtryk for, at der er meget rotor-støj i cal.9015/9011 baserede ure - men jeg hører intet i mit (og det trækker godt nok op  Icon_blink) Jeg har på fornemmelsen, at støj-problemet mere skyldes de pågældende ures urkasse-konstruktion.
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • cfnissen
Svar

Beskeder i denne tråd
Citizen minireview + vs. Seiko SARB033 - af pbr - 13-11-2021, 02:24 PM
Citizen minireview + vs. Seiko SARB033 - af pbr - 14-11-2021, 08:48 PM
Citizen minireview + vs. Seiko SARB033 - af tg - 16-11-2021, 06:58 PM
RE: Citizen minireview + vs. Seiko SARB033 - af pbr - 16-11-2021, 08:43 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)