06-11-2021, 05:15 PM
Jeg er i princippet enig med Willy i at sund logik med tiden ville få interessen for Rolex til at falde og dermed priserne. Men manglende finish og dekorering af værket er (som andre også har skrevet) ikke parametre som den alm urkøber hæfter sig ved. Sandheden er vel også at urets indre værdi på ingen måde har relation til funktionaliteten (at vise tiden) i vore dage, og da funktionaliteten ydeligere er komplet unødig så overvejer jeg om ikke ure blot skal sidestilles med smykker i sådanne diskusioner der involverer folk der ikke er urnørder? Havde Rolex valgt at smide Selitta eller ETA 2428 i sine ure ville de stadig sælge som varmt brød. Urnørder er stadigt glade for Rolex men ikke til de priser de sælges til nu.
Fatter man med tiden interesse for ure tænker jeg man begynder at drive "mod strømmen" og er på Haute Horology, Independants, Vintage eller andet som netop gør at man differentierer sig og ved hvad der er "godt". Men så er man nørd i mine øjne :)
Men er vi mon ikke i en ur-boble lige nu? Alt kan sælges bare det er limmited edition, og den primære værdi relaterer sig til den begrænsede mængde og relativt lidt til uret kvalitet. Et godt eksempel er VC Everest som fik en helvedes masse spalteplads på alle ur-blogs, men som var udsolgt inden det kom i butikkerne - var det virkelig så fedt til den pris $31.000?
Fatter man med tiden interesse for ure tænker jeg man begynder at drive "mod strømmen" og er på Haute Horology, Independants, Vintage eller andet som netop gør at man differentierer sig og ved hvad der er "godt". Men så er man nørd i mine øjne :)
Men er vi mon ikke i en ur-boble lige nu? Alt kan sælges bare det er limmited edition, og den primære værdi relaterer sig til den begrænsede mængde og relativt lidt til uret kvalitet. Et godt eksempel er VC Everest som fik en helvedes masse spalteplads på alle ur-blogs, men som var udsolgt inden det kom i butikkerne - var det virkelig så fedt til den pris $31.000?

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)