Retro bølgen
Som vintage mand har jeg det lidt ambivalent med hele retro bølgen. På den ene side er jeg glad for at se de designs der fungerer blive taget op igen således at nye ur-nørder næsten kan få en klassiker uden at skulle ud i det komplekse vintage marked. Et godt eksempel er Tudor BB58, som vi vel alle kunne se var “rigtig” på mange parametre. På den anden side bliver jeg skuffet over at producenterne ikke går “all in” og producerer lige det jeg forbinder med de gamle modeller; håndoptræk, plexiglas, uden dato, korrekte mål osv.

Som OP skriver er problemet jo nok også at der produceres det som kan sælges. Urkøbere er nogle ældre mænd som bevæger sig langsomt og noget konservativt afsted. Ændre Omega for meget på Speedmaster er der kø hos psykiateren, og vi skriver spalte op og ned om nye modeller, for og imod ved den mindste ændring.

Meget få producenter tør ændre for meget på deres formel, og skal der komme noget nyt er det nok enten fra et af de meget store huse, en newcomer, eller et brand som har et input fra en design vinkel.

Ming kunne være newcomer kandidaten, men jeg er frygtelig irriteret på deres business model og måden de forstå at promovere deres ure på selvom de ikke har nogen til salg.

Design vinklen kunne komme fra Cartier eller Bulgari, som jo begge laver meget spændende ting med lidt kant.

I gamle dage var der også Ikepod (som vist er genopstået).

.. og så tror jeg ikke vi skal forvente os at det nye design kommer i/fra sportsur segmentet, altså hvis vi taler om kommende klassikere. De klassiske tool ure er defineret, og da vi ikke bruger ure som tools mere vil jeg vædde 29000 blå birkes på det :)
Svar

Beskeder i denne tråd
Retro bølgen - af Stensbjerg - 22-03-2021, 04:59 PM
Retro bølgen - af En_Nissen - 23-03-2021, 08:56 PM
RE: Retro bølgen - af KimT - 23-03-2021, 09:13 PM
RE: Retro bølgen - af willy - 23-03-2021, 09:29 PM
RE: Retro bølgen - af Miwes - 24-03-2021, 12:11 AM
Retro bølgen - af longbear - 28-03-2021, 11:56 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)