22-02-2021, 02:08 PM
(22-02-2021, 12:37 AM)Miwes Skrev: Går man tilbage i tiden så var det at eje et ur ikke en ret for alle, men få udvalgte som havde råd...tænk bare på borgmesteren med sit lommeur og guldkæden.
Tænk på om nogen dengang skulle komme med en snak om mikromærker....nej vel!
Længere fremme i tiden var det ikke noget særligt som jeg husker det at eje et ur, det var bare et værktøj til folket og her var heller ikke nogen snak omkring mikromærker, som jeg lige husker det.
Da jeg blev tosset med ure var der masser af digitalure og man havde ikke rigtig noget forhold til dem, andet end at det var skide irriterende at man skulle trykke på en knap hver gang man skulle se tiden, men først meget senere da man var kommet over quartz-krisen, med nogle små grimme plastikure i helt skøre farver og en begyndende interesse for rigtig ure, som blev mandens smykke og den undskyldning man nu kunne finde for at købe et lækkert ur, om man var til det ene mærke eller det andet blev noget der fyldte i vores hverdag.
Vi begyndte for alvor at få øjnene op for det "rigtige" ur sådan helt old school made og det skulle være det helt rigtige håndværk og helst ikke for meget cnc indover.
I dag kan det være svært at gennemskue og det blev jeg klar over via de ur-magasiner jeg begyndte at holde, hvor der var masser af lister med priser på nyt og brugt og der stod hvad urene indeholdte af værker osv. hvor det til tider ikke kunne forklares den store prisforskel, hvilket fik mig med på bølgen af mikromærker til helt andre priser.
Senere i min ur-rejse altså op til i dag, kan jeg meget bedre forstå det indlæg du linker til Willy og om jeg er helt enig....
Jeg tror at der er mere tilfredsstillelse i at handle et godt mærke, hvor man ved af deres mange år på markedet også giver den bedre oplevelse, men stadig undre det mig at se så mange kvalitetsure til salg på det brugte marked, som f.eks. et Rolex...det burde jo være sådan at man ikke skiller sig af med sådan et kvalitets mærke, det burde være uret for resten af livet.
Tænker tit på om jeg skulle starte forfra med den viden/rejse jeg har været igennem, ville jeg så købe det ene eller måske to ure af et luksus brand og holde mig langt væk fra de billige mikromærker....måske har jeg snydt mig selv for en ekstra fed oplevelse eller også har jeg fået det der passer til mig og den måde jeg havde lyst til at være ur-tosse på.
Very well written Michael,you hit the nail on the head
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)