15-03-2019, 03:21 PM
Jeg har døjet med meget tykke dykker ure hvor den kan svinge lige fra - 20 og til + 20 sekunder inden for 10 til 40 sekunder, så der er den ikke altid god, og jeg må måle uret over en 24 timers periode hvor det ligger fladt ned. Men mellemtykke, om jeg må kalde dem det, og tynde ure har passet fornuftigt nok synes jeg. Det afhænger en del om position, og kun COSC ure har jeg fået til max at svinge med 10 sekunders forskel uanset position. Derimod Seikos NH 35 /4R15, kan svinge helt op til 40 sekunder i forskel, men jeg måler nu mest ud fra når uret ligger fladt ned. Det synes jeg er et godt udgangspunkt. Jeg havde lige sådan et værk den anden dag og det vandt + 2 sekunder på 24 timer hvoraf det lå 18 timer på en winder og 6 timer på håndleddet. Timegrapheren sagde + 5 sekunder fladt ned og - 3 sekunder krone op.
Ellers ville jeg aldrig indstille dyre ure selv som Miwes skriver, for desværre ved jeg ikke hvad der ville ske hvis man bøjede justerings/regulator dimsen på et dyrt ur. Jeg kunne godt forestille mig at man ikke bare skifter den lille dims men skal skifte et helt mondul i uret og det koster. Derudover kan et ur jo godt have fået magnetisme så det må man jo sikre sig inden indstilling. Hvis et nyt ur vinder + 30 sekunder i døgnet var jeg taget til forhandler med det for det er jo en garanti sag. Så vidt jeg ved koster en maskine til at fjerne magnetisme mindst 4.000 kr for en super en, selv om de kan skaffes for 500 kr på nettet. Tror ikke de kan fjerne stærk magnetisme, men jeg ved det ikke.
Min første timegraph var en Frederique Constant Analytics. Den var kun god til tynde ure.
Jeg skifer generelt heller ikke noget selv eller justere selv. Kun da jeg gjorde det til hverdag i urbutikken, men da det er over 10 år siden er jeg lidt rusten. Det gælder ihvertefald om at have værktøj der helt præcis passer til formålet og så tørre/børste den bagkasse af da jeg nogle få gange har set det skidt der kan falde ned i værket når man tager bagkassen af. Det værste jeg har set er rigtig tit at folk bruger skruetrækker da lige er lidt unøjagtige til de skruer de skal have ud og ind i lænken. Da de så har brugt skruetrækkeren nogle gange til at skifte led med er kelven halvt ødelagt i skruen.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)