29-09-2018, 03:41 PM
Det vil altid være svært at definere kvalitet ved et ur. Giver man +300k for et ur skal man virkelig føle man får valuta for pengene. Har selv brugt mange penge på HiFi / foto men der kan jeg jo høre og se investeringen har været god. Det er noget mere udefinerbart med et ur. F.eks. da jeg var hus urmageren i dag for at hente et ur der havde fået service havde jeg et ur mere med som skulle renses og have skiftet krone osv. Det viste sig at være et fint ETA værk i det...….vist et 2472 som det gav mening at servicere. Et 1970 ur som dengang kostede ca. 400 kr.....så vidt jeg husker. Urmagerne viste mig et IWC til 40k som han var i gang med. Han var noget skuffet over at sådan et dyrt ur også "blot" havde et ETA værk i samme kvalitet som det ur jeg netop havde indleveret. IWC uret havde så en masse flotte graveringer men i bund og grund ikke bedre kvalitet. Her ville jeg føle mig snydt at have givet 40k for noget jeg ville kunne købe til måske 300 kr. brugt (mindre kendt mærke) og så ofre et service til f.eks. 2600 kr. og så have noget hvor kvaliteten var den samme som det dyre IWC. Så hvor består kvaliteten f.eks. i dette IWC ur? …..mit ur har jo gået siden 1970 uden service så hvad mere får man for de 40k i et IWC? ….lidt flottere polerede dele sådan som jeg lige ser det.....men det kan jo også for nogle være nok til at de vil give det mere for uret......så det er "smykke effekten" som gør forskellen og ikke den mekaniske kvalitet som det der primært har min interesse......selvom uret selvfølgelig også godt må se pænt ud.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)