08-09-2018, 05:20 PM
(08-09-2018, 04:22 PM)Miwes Skrev: Det er blot pakninger som f.eks små O-ringe der sider og holder uret tæt og disse små gummi-ringe og deres tæthed vil på et tidspunkt skulle skiftes grundet slid og ikke nødvendigvis selve akslen.
Ved nogle ure skal man altid sørge for at skruekronen er skruet fast, inden et dyk og det er primært for at beskytte kronen så den ikke kan "bankes" skæv, men jeg har da den tro at det også har noget at gøre med tætheden alt efter konstruktion ved de forskellige mærker.
Uh ha. Det har meget at gøre med tætheden.
Jeg har set Omega seamasters totalt vandskadet ved dykning på 10 - 30 meters dykning og kronen ikke var skuet ind. En anden havde et Special edition Breitling for Bentley, som han vaskede bil med og oversprøjtede det og måske dybede ned i en spand. Uret var så vandskadet at det kostede over 15.000 kr. at lave det. Jeg mener Omegaurets rep. var på over 10.000 kr.
Jeg har kun set vandskade når folk ikke har skruekronen skruet ind. Aldrig når den har været inde, men en gut var dog så uhedig at han tog sin Seadweeler i sauna og fik det vandskadet efterfølgende selv om skruekronen var inde. Dog er det sjælent at dykkerure tager skade af en tur i sauna.
Men ofte når kronen ikke er skruet fast kan uret godt tåle regnvand. Løb tit med mit Tudor Tiger Chronograph hvor skruekronern var ude og brugt dem i regnvejr. Som Rolex AD Ragnar sagde betød det ikke noget. Bare ikke kom uret i direkte vand.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)