15-05-2018, 05:10 PM
(15-05-2018, 04:13 PM)stenstrupigen Skrev:(15-05-2018, 03:21 PM)KimT Skrev:(15-05-2018, 02:41 PM)stenstrupigen Skrev: Dit Omega har 2 fordele . Det er med safirglas og så har det 2892 COSC ETA værk, som nok altid ville kunne få service.
Det er jo også et standard ETA værk der er i det pågældende Tudor, så ligegyldigt om han beholder Omega eller køber Tudor, er service på værket det samme.
Til trådstarter, du skal ikke være bekymret for service på nogle af de ure i fremtiden. Med ganske alm. ETA værker i begge, kan enhver urmager med et svendebrev servicere dem.
Nu er der selvfølgelig mange urmagere, men grunden til Klarlund sagde at de ikke kunne give Tudor uret fra 1976 fuld service var fordi ETA delene hørte til under Swatchgroup. Dog tog MC Morten sig dog af det.
Men måske en dag siger de også nej. Nogle urmagere, som ikke er AD vælgere ved et Omega ur, at sende det til Swatchgroup for kunderne. Så er spørgsmålet om de så ganger beløbet med 2 eller 2,5 eller 3 når regningen fra Swatchgroup kommer. At de sender uret til Swartchgroup er pga. de besværligheder som dele til ETA værkerne kan give. Jeg må også sige at den urmager jeg kender, der gør det har haft forbindelse med Swatchgroup i over 30 år. Ellers ville en kundes regning nok blive temmelig stor hvis urmageren betalte Swatchgroups Omegas standardpris for service. Den er fhv høj også grundet at de ofte skiver visere på uret + bare låsen er lidt slidt bliver den skiftet og de skal give 2 års garanti. Jeg tror også ofte at de skifter klikfjereder i lynetten, så måske nærmest alt i alt overkill :).
Det sidste jeg hørte for ca 6 måneder siden var at Swatchgroup igen åbner noget af deres ETA reservedele til uafhængige urmagere igen. Andre laver direkte kontrakter med Swatchgroup.
Men alt i alt er det den slags, der gør at jeg selv ville være lidt nervøs. Det er ikke godt hvis man om 10 år har et 30 - 50 års Tudor, som kun meget få kan og vil skaffe helt nye stumper til. Et ur til 40.000 - 50.000 kr vel og mærket. Jeg vil tro at nogle så ville tage nogle dele fra Selitta eventuelt og ja. Hvis man vil holde uret så originalt som muligt er det selvfølgelig ikke så godt. Men så igen. Hellere det og uret går godt end at uret går dårligt. Med mindre man måske er samler hvilket jeg ikke er på den måde.
Men en chance kan man jo tage.
Det er ikke en chance at tage... sikke noget vrøvl!
Kim har fortalt det ovenfor, det er fakta.
Og så alle de der andenhånds “ jeg har engang hørt fra en bondemand i Tarm, at....” omkring ETA værker, reservedele og andet. De er jo aldrig blevet til det store.. vel.
Never argue with an idiot.
They will only bring you down to their level and beat you with experience
They will only bring you down to their level and beat you with experience