01-02-2018, 02:23 PM
(01-02-2018, 01:27 PM)Krellef Skrev: Lige et hurtigt spørgsmål:
Jeg hentede i går mit ur, som var blevet indstillet, men 12 timer forkert, således at jeg ca 12:20 opdagede, at mit ur prøvede at overbevise mig om, at det var den første februar.
Nå, hjem og sætte det rigtigt. Jeg vidste på forhånd godt at man IKKE bør indstille dato mellem 21 og 03, men i spændingen og forvirringen, fik jeg justeret lidt på datoen mens det var indstillet i dette tidsrum. Pokkers!![]()
Jeg har, via en video på Youtube, ladet mig fortælle, at man kan knække en tand på et tandhjul i uret ved at lave ovenstående manøvre, hvorved uret ikke vil gå rigtigt.
Jeg håber at I nu kan fortælle mig. at skaden enten ER, eller IKKE er sket, forstået således at der ingen skade er sket, hvis mit ur indtil videre går, samt skifter dato, som det skal.
Hvad siger I? Har jeg noget at frygte?
Jeg gjorde det samme for nyligt, og der skete ikke noget.
Nu ved jeg ikke en skid om mekanikken i ure, men det ville da undre mig at den ville gå i stykker, af at man kom til at stille datoen 1 gang i natte timerne.
Jeg så en video hvor vedkommende indstillede viserne således at den stod i dagtimerne. ( så han må have kørt mindst 12 timer frem ).
Derefter satte han datoen til "dagen før" og så kørte han videre med viserne til fx 22.35, og således var han sikker på at han ikke kom til at beskadige værket.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)