At fremstille en ur-skive
Spændende og du har ret angående vores nysgerrighed, som vel er noget vi har fået med fra tidlig i vores liv og da det hele har tiden som omdrejnings-punkt, er vi vel stadig fascineret ind i vores alderdom.

Du kommer meget rundt Claus og jeg har som det vildeste været lidt rundt i Schweitz og kigge ure og ellers har jeg holdt mig trofast til min faste ur-mand Claus fra CT--Watches, som trods alt har en stor del af æren for den rejse jeg har været på. Icon_Up

Var det ikke for hans tålmodighed og varierede program af ure der passede til min pengepung, var jeg aldrig kommet meget videre end det Panerai jeg købte af Peter Halse for en del år siden. Icon_Up

Men som sagt så tilbage til bolden Icon_blink

Jeg tænker tit på de moderne materialer der udvikles og som også bliver anvendt til ur-kasser og derfor også til skiverne, men det er stadig en base af messing der er mest anvendt og så er det mere eller mindre efterbehandlingen der koster og skiller sig ud. Når man ser de mange skiver der ligger i forretningsvinduerne, så har de et meget markant look, som f.eks. ved Omega speedmaster eller Rolex og de mange andre mærker....se det er temmelig spændende at de trods alt har den forskellighed, indenfor så lille en cirkel Icon_not

Så er der jo også tankerne de har gjort omkring deres design, hvor f.eks. F.P. Journe har en skive hvor der er taget hensyn til at det lille tidsvindue er rykket frem på skiven, så man diskret kan læse tiden når uret kigger halvt ud under skjortekanten og værten ikke opdager at man lige tjekker tiden.

De skiver der blot ser ud som om der er trykt på et stykke pap, har jeg det skidt med og er mere til de skiver der består af rigtig mange dele, hvis det altså drejer sig om kvalitet....også når man tjekker gennem luppen. Jeg kan slet ikke tåle...er nærmest allergisk overfor dårlige skiver der er sjusket lavet og markeringerne ikke sidder skarpt på rette plads.

Så er der jo skiver med masser af alder, hvor de er smukke med deres patina...ældet med ynde, se det kan også være lækkert og er da spændt på hvordan de ure vi har i dag, ser ud om 10 20 år.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • cfnissen
Svar

Beskeder i denne tråd
At fremstille en ur-skive - af Miwes - 07-10-2017, 05:51 AM
RE: At fremstille en ur-skive - af Miwes - 07-10-2017, 03:46 PM
At fremstille en ur-skive - af cfnissen - 07-10-2017, 04:31 PM
RE: At fremstille en ur-skive - af Miwes - 07-10-2017, 05:01 PM
At fremstille en ur-skive - af cfnissen - 07-10-2017, 05:43 PM
At fremstille en ur-skive - af cfnissen - 07-10-2017, 06:13 PM
RE: At fremstille en ur-skive - af Miwes - 07-10-2017, 07:18 PM
RE: At fremstille en ur-skive - af Larsb - 07-10-2017, 11:47 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)