07-05-2013, 11:13 AM
Der er LANG LANG vej endnu. I mit arbejde ser vi meget på rustfri stål og komposit bearbejdningsteknologier og pt. er private 3D printere der kan arbejde i hårdmetaller vel lige så tæt på et breakthrougt, som vi er på at befolke Mars. Med de tolerancer man holder i dag, fysiske printer begrænsninger og de materialer der kan bruges samt pris på både printer og materialer, bliver et komplet ur inkl. værk næppe printet på en "privat stue-printer" i vores levetid, med mindre der kommer 3-4 radikale break through løsninger inden for en nær fremtid. Man skal nok få styr på tolerancer og materialerne, så der kan printes rigtig meget af et ur, måske 90 %, men mixet at forskellige delvist ædle materialer, ekstremt fine tolerancer og den finmekaniske funktion gør at jeg ikke tror på det foreløbing.
Der hvor jeg kunne se en fremtid i teknologien var at man kunne designe og printe sin eget ur, med låste indermål, så et givet standardværk let kunne integreres efterfølgende.
/Mads
Der hvor jeg kunne se en fremtid i teknologien var at man kunne designe og printe sin eget ur, med låste indermål, så et givet standardværk let kunne integreres efterfølgende.
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)