06-05-2013, 09:41 AM
TimeToWatch.dk Skrev:Du må gerne lave et kort review hvis du gider. Kan uret overhovedet bruges på armen?! Du plejer at have en meget pragmatisk tilgang, hvor mange andre helst ikke vil erkende deres dyrt købte "tuna cans" er ubrugelige i praksis![]()
/Mads
Mine foreløbige iagttagelser.... det kan ændre sig markant når nyhedens interesse har lagt sig
Det er rigtigt at jeg er kritisk når det kommer til ure og bærekomfort.
Sammenligning med sko passer også her. Ideelt skal sko man tager på bare passe perfekt og ikke være ubehagelige på nogen måder – ikke noget med at man skal vænne sig til nye sko!
Dog er der jo naturligvis også forskel på forventningerne til at par sko til let sommerbrug og er par travestøvler til bjergvandring og til et på dansesko. Alle skal være rare at bære, men ikke på samme måde.
Da Ploprof kom i 1970 var det efter tiden et stort ur. Langt de fleste ure var under 36 mm og vejede mindre end 40 g. Så ikke alene var Ploproffen besynderlig at se på den var også kæmpestor. Det ry har holdt ved. Man regner automatisk Ploproffen for et kæmpestort ur.
Men hvor stor er den da – og sammenlignet med hvad?
Den vejer ca 135 g altså uret uden rem eller lænke. Min JEDI vejer ca 100 g, Speedy ca 70 g og Navitimer også ca 70 g. Så jo den vejer godt til sammenlignet med andre ure jeg har og som jeg regner store, men hvad vejer en PO 45 mm i stål? Mon ikke den også vejer 130-150 g – og min søns Seamaster 300 Chronograf tror jeg bestemt også vejer tæt på 150 g – alle tal uden lænker.
Så stor, ja men måske ikke kæmpestor – mere.
Målene er naturligvis andreledes på en ”klods” end på et normalt ur. Mindste diameter er 45-46 mm og største – over kronen er 55 mm. Så den er anderledes. Speedy måler 42 over kronen og Navitimer 43 mm ligesom JEDI. Men på den anden led – altså – på tværs af håndleddet, hvor Ploprof måler 45 mm måler både Navitimer og Speedy det samme mens JEDI måler lidt mere. Dvs Ploprof er større, men på den led hvor der er plads på et håndled forudsat man ikke bære tætknappet skjorte.
Kransen er udvendig 42 mm – Speedy er 40 mm og Navitimer og JEDI har ikke krans. Men 42 er vist ikke ualmindeligt på ure i dag.
Ydermere har Omega jo så valgt at placere kronen på venstre side af kassen – igen hvor der er bedst plads på armen. Illustreres fint på dette billede.

Tykkelsen er overraskende. Jeg ville have gættet på op mod 18 mm… men nej kun 13.6 mm. Speedy 13 mm, Navitimer 12 mm og JEDY 16 mm. Det skyldes naturligvis at Ploprof ikke er en chronograf. Så der er ikke så meget mekanik i kassen og der er heller ikke 5 lag visere men kun 3 – sammenlignet med JEDI.
Men hvordan er den så i praksis? Hvordan er den på armen?
Den er stor – og i min verden også kæmpestor. Det er dog væsentligt at den fylder på langs af armen. Kronen borer sig ikke ind i håndryggen og man mærker ikke uret så voldsomt når hånden bøjes bagover.
Vægten betyder imidlertid, at hvis remmen (Nato) er for løs kører uret fra side til side og op og ned på armen. Hvis man er så heldig et der er et hul, der hvor det perfekt skal sidde, minimeres dette, men den skal sidde stramt (for stramt efter min smag) for helt at eliminere det. Så rart er det ikke. Om man kan holde det ud ved jeg ikke endnu. Den er i hvert fald ikke værre end JEDI (men den er heller ikke rar). Speedy er mere komfortabel.
Navitimeren har jeg aldrig vænnet mig til. Dels er den ret stor, men egentlig tror jeg lige så meget det handler om at den er i meget fin stand og den yderste kant synes meget udsat – og kronen uden kronebeskyttere ligeså. Jeg tror også at jeg opfatter både speedy og navitimere som lidt mindre robuste end et simpelt automatisk ur – og det påvirker bære komforten. Man må passe lidt på det. Den fornemmelse har jeg ikke med Ploprof. Tværtimod. Det er robust og standen er ikke perfekt, så det må tage de knubs liget giver.
I går havde jeg det på mens jeg trænede hunde – og mens jeg cyklede, lavede mad og slappede af. Man mærker det bestemt når vejen er humset, men det er ok. Man mærker det også når man slapper af og når man laver mad…… om det er ok, må tiden vise.
Som før sagt: Jeg er villig til at lide for skønheden, men jeg er ikke istand til at bilde mig ind at det er meget rart og komfortabelt. På trods af det kan det godt være en fornøjelse at bære. Især så længe der har nyhedens interesse og en fantastisk udstråling af karismatisk ur og historiens vingesus har det helt bestemt i en grad ingen anden Omega jeg har ejet har.
I skal også lige have billeder af sammenligningsgrundlaget:

Vh Baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)