HAQ - High Accuracy Quartz
(25-01-2017, 03:48 PM)KimT Skrev: Som du starter ud med, er det ikke usædvanligt at flere herinde ikke er voldsomt interesseret i hvor præcist deres ure går, idet det handler om en masse andre ting. Jeg selv er deriblandt og det er efterhånden sjældent at jeg overhovedet tjekker det på min ure. Når det så er sagt, er det super cool når andre nørder lidt omkring det, så tak for dit interessante indlæg Icon_Up

Generelt er præcision vel stadig en kvalitet, som ur-nørder interesserer sig for. Det er da en af de mest grundlæggende kvaliteter ved et ur. 

Faktisk er det også noget, som fabrikanterne gør en del ud af. For mekaniske ure er det vist især materialeforbedringer, de satser på i disse år. Og for elektriske ure er det fjern-styring. Langbølge er  stadig populært, og GPS- og WiFi-styring er godt på vej. Og ETA har investeret i at billiggøre temperaturkompensering. Det er ikke det, de slår mest på i markedsføringen, men de har da investeret i det.  

For en ur-nørd er det selvfølgelig ikke noget problem at stille sit ur hveranden dag, eller hver gang han skal ud af hjemmet. Det er snarere et hyggeligt ritual. For ham er præcisionen i et mekanisk ur fuldt tilstrækkelig. Men det betyder jo ikke, at tourbilloner er u-interessante ;-)

Tænk på det på denne måde: Temperaturkompensering er for quarts-ure, hvad en tourbillon er for et mekanisk ur: En måde at give højere præcision til noget, som allerede er præcist nok ;-)
Svar

Beskeder i denne tråd
HAQ - High Accuracy Quartz - af Gert - 24-01-2017, 02:40 AM
RE: HAQ - High Accuracy Quartz - af stenstrupigen - 24-01-2017, 05:10 PM
RE: HAQ - High Accuracy Quartz - af bjorn_e58 - 24-01-2017, 05:33 PM
RE: HAQ - High Accuracy Quartz - af KimT - 25-01-2017, 03:48 PM
RE: HAQ - High Accuracy Quartz - af Gert - 25-01-2017, 06:55 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)