19-12-2016, 06:04 PM
(19-12-2016, 05:48 PM)Gert Skrev: Men hvad er det for problemer, der er med uret?
At et tandhjul er udskiftet med et ikke-originalt, kan forringe samler-værdien, hvis det er et dyrt ur. Men hvis det er et gammelt eller billigt eller sjældent ur, kan det være helt ok.
Der er tale om et Rolex Submariner 14060, 1990 ca. Om det er dyrt eller ej kommer vel lidt an på hvem man er og på hvilket stadie man befinder sig på i sit ur-liv.. Dog er det en stor investering for en ung studerende som mig.
Tandhjulene jeg omtaler, er "klinkehjulene," der med den karismatiske røde farve kan kendetegne et rolex værk. Problemet er, at disse to hjul i mit ur ikke er identiske og derved skaber det problemer/"modstand" når uret manuelt trækkes op.. Hvilket jeg også kunne mærke efter jeg var blevet gjort opmærksom på det..
Hvorvidt de begge var originale rolex-dele har jeg netop skrevet til min urmager omkring, da dette jo må siges at være væsentlig.
Yderligere fortalte han, at han kunne se, at der har været slid/skævhed på rotorakslen. Det var dog rettet nu, men det havde sat sine spor.. Derudover blev det testet og taber i snit 3,7 sekunder i døgnet, og selvom dette måske ikke er en katastrofe, vil jeg da ikke forvente dette når sælger beskriver uret som excellent/great etc. condition.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)