02-09-2016, 07:09 AM
(01-09-2016, 04:08 PM)Kristofferj Skrev: Når man snakker Vintage Rolex betyder originalitet virkelig meget. Seriøse samlere røre ikke ure med service dele.
Hvad i alverden menes med servicedele ? 99 % af alle vintage ure har da fået nye dele i sig under de gange de har været til service. (især ved AD forhandler). Det er uundgåeligt hvis uret skal gå godt. Desuden kan man ikke altid se om der er kommet en anden krone på en den uret var først med, da kronen kan være 100 % magen til. Eller nyt glas og naturligvis dele i værket.
(01-09-2016, 01:35 PM)DangerJoe Skrev: Jeg har kigget på flere forskellige ure, 1680, 1665, 1675 og 5513.
Især på de tidlige ure, fra 60'erne og op, synes jeg tit, at uret har en serviceskive - Hvilket ikke altid er er lækkert, dog har jeg kig på et par ure, som har en serviceskive, som er smukt patineret, mat og passende til uret.
Jeg vil selvfølgelig gerne have uret så originalt som muligt, dog er de ure jeg ser med originale skiver, grimme, ridset og med lidt rust hist og pist.
Hvor meget vil I mene, at det har at sige på et ur fra 60'erne? Vægter I en smukt patineret serviceskive, kontra en ridset, rusten og grim original skive eller vice versa?
Originale skiver som er tude grimme ville jeg ikke eje. Jeg kunne måske finde på at få den originale skive frisket op. Eller hvis muligt beholde den originale skive og få isat en ny skive. Dog er det vist nok kun vintage datejust man kan gøre det med. Ved andre modeller skal man levere den gamle skive tilbage til forhandler. Rolex er blevet meget mere strenge end for 20 år siden.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)