06-08-2016, 02:21 PM
(06-08-2016, 12:17 PM)TioMalo Skrev: Ja da - "det er lort" er tegn af indsnævret syn og brugen af ordet på en tråd her er både dårligt opførsel og dårligt sprogbrug.
Men den eneste som taler om afføring i dette sammenhæng er dig - citat:"Hvorfor er mikromærker lort?" og så i dit andet indslag "Men den der "det er lort" er så indsnævret et syn!" "man er nød til at se objektivt på tingene istedet for at lade følelser, markedsføring eller andet styre det!"
Jeg ser ikke så mange følelser i det faktum at mange (ikke alle, dog) micromærkeproducenter prøver at tjene nemt penge ved at producere "swiss made" ure ved at sætte sammen billige basis schweizerværker i kina producerede urkasser og ved at balancere og spekulere ved reglen om de "60% schweizisk" for at kunne kalde uret "swiss made". Der er ingen urinteresse eller ægte iværksætterdrive i det. Den slags forretningsfolk kunne lige så godt sælge brugte biler eller kartofler, bare der var noget kortsigtet gevinst at indhente.
Der er dog nogle ildsjæle, fx. manden bag Kobold Watches (som jeg ellers ikke kan lide pga. IMHO rodet design) Michael Kobold som i alder af 19 år begyndte at samle sine ure ved køkkenbordet og hvis ureventyr har udviklet sig lige efter konceptet om den amerikanske forretningsdrøm, en ægte æskepot-historie - uden dog at han skulle have blevet multimillionær - hvad jeg ved.
Og der er andre gode eksempler - og så rigtigt mange som udelukkende tror på en hurtig gevinst. Det er der intet galt om heller men det skulle helst ske uden at godtroende mennesker tror at det er idealismen og urinteressen som driver værket.
That´s why (man har et kritisk syn til micromærkerne).
Mvh. John
Nu var det heller ikke så meget hvad man kalder det, om man kalder ting lort eller siger det er noget skidt som ikke er en krone værd er jo ret beset det samme slut resultat! men den ofte negative holdning til mærkerne er den jeg hentyder til..
Men hvad er det du helt præcist mener er så meget bedre ved en kasse der er produceret på en CNC maskine i Schweiz kontra feks en CNC maskine i Kina? (jeg står selv cnc operatør)
Du mener at de store mærker sælger ure fordi de har en interesse i det? Ikke for at tjene penge? Så tror jeg dælme da de produkter blev solgt til en langt mere realistisk pris end det vi ser i dag! De spekulerer da ligeså meget i hvor meget de kan hæve priserne så de kan få maks profit ud af det
Jeg bliver bare lidt nysgerrig når du så siger de ligeså godt kunne sælge kartofler eller lignende, så må det jo betyde at alt du køber er du lige så passioneret omkring kun at handle med de rigtige "producenter" og iværksættere som virkelig gør det fordi de har en kæmpe interessere i det? Kun køber Lewis bukser (det er vel dem der opfandt dem..) osv osv? Og du køber da ihvertfald ikke maling ved Sadolin for de er jo ikke pasionerede malere som virkelig sætter en ære i at udvikle og levere en god maling? Eller gælder det kun når vi snakker ure?
mit indtryk af mikromærker er så noget anderledes end dit da langt langt de fleste netop ikke prøver at kalde sig swiss made, uanset om de har ETA, miyota, seagull eller et helt andet mærke i! De sælger netop ud fra deres kvalitet kontra pris!
Men omvendt, når de følger kravene for at kunne kalde sig swiss made.. Hvad er så problemet i det? De skriver jo ikke de har lavet ure siden 1904 eller noget i den dur?
der er krav til at kalde sig COSC, dykkerur, Swiss made og mange andre ting - opfylder man så de krav, så må man jo kalde sine produkter ved de betegnelser, uanset hvad folk mener om det!
Og hvis du kigger på mikromærker så er der efterhånden en stor del der har leveret fantastiske produkter og service når det har været krævet i mange år nu!
Men vi bliver jo nok aldrig enige, og det er jo som sådan også fint nok! Ingen ko på isen der - vi er her jo for at debattere! Personligt prøver jeg bare at forstå folks aversion mod mikro mærker :-)
//Morten
/insert clever or funny note here\

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)