01-05-2016, 10:29 PM
Hej Per
Tak for de venlige ord. - Din holdning tjener dig til ære.
Det var også kun fordi vi har mødtes og talt sammen, samt at du tidligere på forum har givet udtryk for den holdning til Mekanisk / Quartz,
at jeg (en passant) nævnte dit navn.
Jeg forestiller mig, at for en faglært urmager, må det være (lidt) vanskeligt, at ytre begejstring for quartz.
Da "quartz årene" for alvor rullede, blev urmagerfagets fremtid jo malet i dystre nuancer.
Der var endog folk, der spåede fagets definitive endeligt, og at fremtidens rolle blot var som "batteri skifter".
... men så galt gik det himlen være lovet ikke.
I samme åndedrag, kan det måske også være lidt(?) vanskeligt, at kapere "Den glade amatørs begejstring for geniale ingeniørers arbejde med quartzteknologien".
Som anført - jeg der ikke har haft "mit fag i klemme", har nok også lettere ved (også) at begejstres over quartz teknologien.
Egentligt er det jo et lunefuldt spil af skæbnen - Urmagerfaget har altid søgt efter den perfekte og hurtige svinger.
Det begyndte sagtmodigt med langsomsvingende penduler og et sekund pendul
Senere armbåndsurene med 15.000 svingninger pr. time
Herefter øgedes frekvensen til 5 - 6 og 8, eller endog 10 Hz.
Så fulgte stemmegaffelurene, hvor frekvensen røg op på 300 Hz og endda 720 Hz
Mellem stemmegaffel og quartz ligger der nogle underlige "transistoriserede bastarder" og roder.
Schweizerne forsøgte med 8 KHz på et barreformet quartzkrystal i Beta21
Seiko havde sat, hvad der blev default-standard: 32 KHz
Herefter nogle forsøg med svingninger i mega området.
Og endeligt kommer vi frem til den (pt) mest sublime svinger, Cæsium atomet i atomuret.
Nøjagtigheden er forøget dramatisk.
Marine Chronometeret, der har dannet grundlag for denne tråd, lå og rodede med ±1 sek/måned, de nyere med det halve.
Og et ordentligt spring til Cæsisium atomuret med ±1 sek/1.000.000 år.
Metrologisk (læren om måleenheder) har med den forøgede nøjagtighed "fanget" nogle bemærkelsesværdige fænomener.
Med de professionelle observatorie quartz ure, kunne man konstatere, at jorden omdrejningshastighed ikke var konstant.
Med atomurene har vi jo fået "bøvlet" med at indskyde et skudsekund med års mellemrum, da jorden (den gamle snurretop) falder af på hastigheden.
Atomurene er endog så nøjagtige, at de har kunnet bekræfte en af Einsteins teorier, nemlig "Tidens gravitative fortynding", at tiden er forskellig i forskelligt tyngdefelt.
Men alt det ved "den gamle urmager" jo godt,
.... for hvor langt er et meterpendul?
Ikke altid 1 m, for det varierer i overensstemmelse med eventuelle tyngdeanomalier hvor uret (pendulet) opstilles.
La' os nyde urene, håndværket, ideerne - og ikke midst: Tiden
Med venlig hilsen - Geodoc
Tak for de venlige ord. - Din holdning tjener dig til ære.
Det var også kun fordi vi har mødtes og talt sammen, samt at du tidligere på forum har givet udtryk for den holdning til Mekanisk / Quartz,
at jeg (en passant) nævnte dit navn.
Jeg forestiller mig, at for en faglært urmager, må det være (lidt) vanskeligt, at ytre begejstring for quartz.
Da "quartz årene" for alvor rullede, blev urmagerfagets fremtid jo malet i dystre nuancer.
Der var endog folk, der spåede fagets definitive endeligt, og at fremtidens rolle blot var som "batteri skifter".
... men så galt gik det himlen være lovet ikke.
I samme åndedrag, kan det måske også være lidt(?) vanskeligt, at kapere "Den glade amatørs begejstring for geniale ingeniørers arbejde med quartzteknologien".
Som anført - jeg der ikke har haft "mit fag i klemme", har nok også lettere ved (også) at begejstres over quartz teknologien.
Egentligt er det jo et lunefuldt spil af skæbnen - Urmagerfaget har altid søgt efter den perfekte og hurtige svinger.
Det begyndte sagtmodigt med langsomsvingende penduler og et sekund pendul
Senere armbåndsurene med 15.000 svingninger pr. time
Herefter øgedes frekvensen til 5 - 6 og 8, eller endog 10 Hz.
Så fulgte stemmegaffelurene, hvor frekvensen røg op på 300 Hz og endda 720 Hz
Mellem stemmegaffel og quartz ligger der nogle underlige "transistoriserede bastarder" og roder.
Schweizerne forsøgte med 8 KHz på et barreformet quartzkrystal i Beta21
Seiko havde sat, hvad der blev default-standard: 32 KHz
Herefter nogle forsøg med svingninger i mega området.
Og endeligt kommer vi frem til den (pt) mest sublime svinger, Cæsium atomet i atomuret.
Nøjagtigheden er forøget dramatisk.
Marine Chronometeret, der har dannet grundlag for denne tråd, lå og rodede med ±1 sek/måned, de nyere med det halve.
Og et ordentligt spring til Cæsisium atomuret med ±1 sek/1.000.000 år.
Metrologisk (læren om måleenheder) har med den forøgede nøjagtighed "fanget" nogle bemærkelsesværdige fænomener.
Med de professionelle observatorie quartz ure, kunne man konstatere, at jorden omdrejningshastighed ikke var konstant.
Med atomurene har vi jo fået "bøvlet" med at indskyde et skudsekund med års mellemrum, da jorden (den gamle snurretop) falder af på hastigheden.
Atomurene er endog så nøjagtige, at de har kunnet bekræfte en af Einsteins teorier, nemlig "Tidens gravitative fortynding", at tiden er forskellig i forskelligt tyngdefelt.
Men alt det ved "den gamle urmager" jo godt,
.... for hvor langt er et meterpendul?
Ikke altid 1 m, for det varierer i overensstemmelse med eventuelle tyngdeanomalier hvor uret (pendulet) opstilles.
La' os nyde urene, håndværket, ideerne - og ikke midst: Tiden
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)