04-04-2016, 10:38 PM
(03-04-2016, 07:48 PM)willy Skrev: ...put a bit of effort into improving the everyday watches most of us wear?Give us a months power reserve in every mechanical watch.Give us permanent lume,without having to shine a bloody light on our watches.Give us watches that do not scratch,if you look at them in the wrong way.Give us watches that only need servicing every twenty years......are you a complicated or simple person?
Well, JEG er en simpel person!!
Jeg er forholdsvis ny i mekanik-ur-verdenen. Altså bortset fra min årle ungdom, hvor de elektriske ure slet ikke var slået an endnu. Hvilket er så længe siden, at jeg har svært ved at huske, hvordan det var.
For mig er hele ideen i et mekanisk ur, at det er noget mekanik, som er til at forstå intuitivt. Hvis vi nu skal være ærlige: Hvem af os har nogen ægte forståelse for svingningerne i et krystal? Endsige hvordan de på elektromagnetisk vis omsættes til bevægelse af nogle visere.
Hvis man vil have komplikationer, så må et elektrisk ur være sagen. I sådan et ur kan man uden særlige omkostninger indbygge enhver tænkelig komplikation. Og hvis der er en eller anden fejl, så kan den rettes ved næste opdatering af softwaren (øh... sorry... her kom jeg vist helt over i smartphone/tablet-verdenen).
Jeg kan godt forstå, at en ur-mager og/eller en gammel og meget vidende ur-nørd kan finde nydelse ved et mekanisk ur med komplikationer. Det da fantastisk, at man kan se på sit ur, om månen er halv eller hel, når det er overskyet og derfor umuligt at konstatere det ved selvsyn.
Men personligt er jeg altså ikke kommet længere i min horologiske udvikling, end at jeg bare skal bruge timer og minutter. Og så måske en sekund-viser, der kan bekræfte mig i, at uret stadig går. Eller endnu bedre: En power-reserve, der fortæller, hvor lang tid, der er, til uret stopper, hvis man ikke trækker det op.
Og nå ja: En permanent lume ville også være en god ting.
![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)