ur stopper ved afktivering af chronograph
(17-03-2016, 02:34 PM)stenstrupigen Skrev: Ja, de mekaniske chronographer kan godt drille lidt.

Mit Omega Seamaster med 1164 caliber (nærmest 7750 caliber), havde samme problem efter service. Her gik hele uret i stå hver gang jeg trykkede på startknappen, men da jeg resettede gik uret igen. Så tilbage på servicebordet. Jeg er ikke helt klar over hvad der blev lavet ved det. Nu 2,5 år efter kan chronographen og eksempelvis gå 2 uger i træk, og så pludselig går uret i stå. Når jeg så reseret går uret igen. Jeg har tjekket gangreserven og når det er trukket helt op og jeg aktiverer chronographen og sætter det på en winder, så går det måske 1 - 3 uger og så går det i stå. Efter jeg reseter chronographen og lader det ligge stille går der 40 - 45 timer inden uret går i stå. Alstå er det ikke gangreserven der er noget galt med. Nu har det gået i 5 uger hvor chronograpehn ikke har været brugt meget, og så går uret ikke i stå.

Mit Tudor Chrono med 7750 værk havde det samme problem, men kun hvis skureknapperne ikke var skruet helt ud og jeg aktiverede det. Typisk starede jeg chronographen og hvis jeg så arbejde fysisk med noget kunne jeg komme til at dreje kroen ind på uret bare 1/5 ind uden at bemærke det. Når jeg så trykkede på knappen til at stoppe uret med, gik hele uret i stå. Når jeg så resetede gil det hele fint igen. Der var ikke noget galt med uret, men konstruktionen af chronographens trykknapper var ikke så god. Måske lide Rolex Daytona af det samme problem.

Hvis du har ladet chronographen kører et stykke tid og du stopper den og ikke reserer, så ved jeg ikke om der er en risiko at når du starer chronographen iigen efter 14 dage eksempelvis, at noget har sat sig fast og hele uret stopper.

Har ikke høre om nogen som starter chronographen og stopper den igen og ikke reeseter med det samme.
Så vi må have en urmager på banen.
ved det her tilfælde har urmageren nok glemt at flytte indgrib imellem kobling driv og sekund hjul. Der nemlig et kobling drive som man kan flyttes ved hjælp af en skrue
Svar

Beskeder i denne tråd
RE: ur stopper ved afktivering af chronograph - af misiu - 18-03-2016, 09:01 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)