Navigationsursæt til det tyske artilleri ca 1967.
Hej Longbear (oa.)
... skal beklage, at min besvarelse blev "tyndest" på selve emnet; nemlig urene - og derfor blev "tung", hvor jeg selv har "hands on" erfaring.

Al terrestrisk stedsbestemmelse er afledt af maritim stedsbestemmelse, hvor "in the middle of nowhere" er endnu mere udtalt end på land.
Til søs er den vigtigste vinkelmåler sekstanten, med hvilken man måler solhøjden (ved middagstid), som vinkel mellem sol og horisont.
Ved stjerneklart kan sekstanten anvendes til vinkelmåling til div. (kendte) stjerner.
I begge tilfælde kommer urene ind, til fastlæggelse af observationstidspunktet, f.eks. solens kulmination.

Til søs udfører sekstanten sin paradedisciplin, da teodolit er uanvendelig fra selv det roligste skibsdæk.

Det er meget vanskeligt, at finde information om sættets faktiske og praktiske brug.
Det nærmeste jeg er kommet, er en "nørdet" side: Celestial Navigation Net, der netop dyrker sådanne metoder.
Dette på trods af (men navnlig fordi) vi befinder os i GPS'ens tidsalder, hvor stedsbestemmelse er reduceret til en instrumentaflæsning.
Dejligt at se, at nogen dyrker de grundlæggende discipliner med ure og instrumenter, samt (overordentligt langhårede Icon_scared ) matematiske beregninger.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar

Beskeder i denne tråd
RE: Navigationsursæt til det tyske artilleri ca 1967. - af Bjørn H. - 06-03-2016, 05:22 PM
RE: Navigationsursæt til det tyske artilleri ca 1967. - af Geodoc - 12-03-2016, 11:12 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)