06-03-2016, 04:33 PM
(06-03-2016, 04:02 PM)Bjørn H. Skrev:Hvad så med Damasko? Det er dem jeg har læst mest om må jeg indrømme, og det er efter sigende en stål de selv har udviklet og det er hårdt hele vejen igennem (mener jeg husker det som 700 vickers) dog kan det have lidt problemer med rust, i fugtige miljøer men det er vist ikke så tit det er sket endnu(05-03-2016, 10:43 PM)stenstrupigen Skrev:(05-03-2016, 09:34 PM)whoa Skrev: Sinn og Damasko speciallieserer sig i stål der er 4x så hårdt som rustfrit stål! Og godt tysk håndværk :-D og Damasko med høj antimagnetisme, og også med in-house i nogle af deres modeller! Bestemt også et par spændende mærker med masser af tech og udvikling!
Dievas bruger Marina Steel, som er 100 % modstandsdygtigt over for saltvand og 4 X mere modstanddygtig over for magnatisme ift 316 L stål og grade 5 Titanium uden legering og der bruges 6Steel, som er 6 X hårdere end almindelig stål på nogle af deres modeller.
Mht Sinn synes jeg det mest sjove er at nolge af urerne er lavet at stål som bruges til ubåde.
- Grade 5 "uden legering" er rent ævl - Gr.5/Ti6AlV4 er en standard legering indenfor titanium, ulegeret titanium hedder
"Commercial Pure" - (AKA Grade 1 og 2) - og begge er noget blødt lort![]()
Dievas "Marina Steel" er bare kolsterering med et andet navn,
( Sinn kalder det "Tegimentering" men har dog integritet nok til ikke at hævde det er "deres" proces - (processen er opfundet af Toyota i 80'erne))
Sinn's "U-Boot Stahl" er også en af de fede gimmick'sder er mange forskellige slags stål i sving i sådan en svend, og uden en præcisering af HVOR i båden de gafler stålet er det ikke en oplysning man kan bruge til noget som helst - stål til et trykskrog er ikke nødvendigvis særligt velegnet til at fræse urkasser ud af, derimod hvis det er fra skrueakslen (typisk duplex rustfrit) et rigtig godt valg, og hvis de har hugget det i kabyssen er det sikkert bare standard 316 syrefast - - som man så kan sende til kolsterering hos Bodycote i Herlev og gi' et fancy navn - get the picture?
Sent using rock, paper scissor!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)