Navigationsursæt til det tyske artilleri ca 1967.
(05-03-2016, 12:46 AM)Nbhe Skrev: En teknisk bemærkning.
Jeg tror ikke urene er til navigation i traditionel forstand, men de kan have tilknytning til artilleri alligevel.
Når artilleri dengang skulle finde den nøjagtige position af batteriet, anvendtes teknikker som mere minder om landmålerteknik, hvor et ur ikke er relevant. I dag anvendes GPS.

Jeg vil gætte på urene har været brugt til lydpejling. Lydpejling bruges til at stedfæste fjendtlige kanonstillinger (batterier), idet man ud fra glimtet når kanonerne skyder og den tid der går fra glimt til lyden når frem til pejleposten, kan beregne batteriets position, (meget forsimplet beskrevet). Når positionen er beregnet kan man derefter skyde mod batteriet med eget artilleri eller bombe med fly.

I dag anvende radar som omgående kan stedfæste en fjendtligt batteri meget nøjagtigt.
I think you are absolutly right Icon_smil
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar

Beskeder i denne tråd
RE: Navigationsursæt til det tyske artilleri ca 1967. - af willy - 05-03-2016, 09:44 AM
RE: Navigationsursæt til det tyske artilleri ca 1967. - af Bjørn H. - 06-03-2016, 05:22 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)