10-02-2016, 05:20 PM
(08-02-2016, 04:39 PM)TioMalo Skrev:(08-02-2016, 03:59 PM)TH Skrev: Hej folkens
Er der nogen, som har helt styr på, hvordan ejere af ikke swatch-group ure med ETA værker er stillet på den lange bane?
Synes ikke jeg har kunne finde fyldestgørende tråde.
Et klassisk eksempel, jeg synes man læser tit, er ved anmeldelser af ikke Swatch-group (SG) ure, som er udstyret med ETA-værk (typisk 2824-2) er: "Nem at servicere i mange år frem" (Det gælder lige fra Tudor til mikromærker)
Er det rigtigt? Er det kun hele værker SG/ETA ikke vil sælge længere, eller kommer det også til at gælde reservedele? Hvordan ser det i så fald ud for urmagerne?
Håber på gode bud.
M.v.h. Thomas
Jeg er ikke urmager men ville ikke bekymre mig om Tudor; værkerne er heftigt modificeret fra ETA basisværker og en stor del af stumperne er erstattet af Rolex-Tudor´s egenproducerede. De som ikke er, har Tudor stadset sikkert et pænt lager op med.
Generelt, ETA salgsstop burde ramme værst en del micromærker men IMHO kun i teori. ETA stumper kommer der at være nok af, både nye og brugte. De kan muligvis i fremtiden ikke købes gennem urbranchens traditionelle kanaler, men kommer at være at findes på eBay og andre store on-line salgsplatforme. Måske dukker der noget nyt op ang. salg af "restrictede" reservedeler ? For højere priser dog end i dag, vil jeg tro.
Alt dette er dog noget som sker i fremtiden. Er "fremtiden" så om 5 eller 10 år ved ingen om.
Indtil videre - hvis jeg forstår rigtigt rygterne og meldingerne - får mange urproducenter netop leveret dele til deres værker men salget af hele værker er stoppet.
Mvh. John

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)