28-01-2016, 09:55 AM
(27-01-2016, 08:53 PM)bcmb Skrev:(27-01-2016, 04:45 PM)Krüger Skrev: Spot - ON! Incitamentet for at lave disse hommages er slet og ret at ville tjene penge.
Fy for den lede, en virksomhed som vil tjene penge... Godt Rolex ikke har så nederdrægtige hensigter...
Sent from my iPhone using Tapatalk
(27-01-2016, 09:04 PM)runzuk Skrev:(27-01-2016, 08:53 PM)bcmb Skrev:(27-01-2016, 04:45 PM)Krüger Skrev: Spot - ON! Incitamentet for at lave disse hommages er slet og ret at ville tjene penge.
Fy for den lede, en virksomhed som vil tjene penge... Godt Rolex ikke har så nederdrægtige hensigter...
Sent from my iPhone using Tapatalk
præcis
Rolex tjener penge, naturligvis – Jeg er ikke idiot… Men de gør det ikke ved at kopiere andres designs.
Jeg skal prøve at forklare hvad jeg mener
Hommage = en hyldest, altså noget man laver for at ære eller hylde noget – altså man fremstiller noget som har det noble eller ædle formål at hylde noget andet.
Så formålet med at lave disse ure skulle altså være at man gerne vil hylde Panerai eller Rolex…. Det lyder mere nobelt eller ædelt at kalde noget for en hommage, i stedet for en kopi. Det er mere legitimt. Men når en hommage går så langt som til at være det samme produkt, rent designmæssigt, og den eneste forskel er at der ikke står brand navn på skiven, så er det stadig en kopi i mine øjne – Ligeledes fremmer det heller ikke ”hommage” producenternes sag at de sprøjter produkterne ud i hobetal.
Et ”brand” som Steinhart som baserer 95% af deres forretning på at kopiere andres designs, gør det ikke for at hylde hverken det ene eller det andet. De tjener primært penge på andres designs og det bryder jeg mig ikke om.
Jeg kan godt se at der er en vis rigtighed i analogien med Lacoste Poloen… Det design kan ikke ændres markant og de eneste forskelle på eks en RL Polo og en Lacoste, er som oftest mærket og farven. Dette design kopierer andre brands i stor stil. Forskellen er dog at alle de brands som kopierer Lacoste Poloen, ikke baserer hele deres forretning på det.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)