Kickstarter ure og deres "værdi".
I den seneste tid har pledge siderne som Kickstarter og Indiegogo boomet med ure fra microbrands. To af de seneste er bl.a. Haldor som er et dykkerur fra Slovenien
https://www.indiegogo.com/projects/haldo...tches--2#/
Samt Liv Genesis X1-A. https://www.kickstarter.com/projects/cha...escription

Fælles for dem begge er, at de begge bliver branded som værende "swiss" da de har schweizisk lavede værker - Haldor med et ETA 2824-2 og Liv med et Selita SW200. Prismæssigt læner de sig ca op ad hinanden. Haldor er hvis man pledger prissat ved $545 og Liv er prissat ved $429 for det nuværende pledge. Dertil kommer der så told+moms da de bliver sendt fra USA.

Jeg skal ærligt indrømme at jeg føler mig draget af begge ure. Jeg ved ikke hvad det er der gør det, måske er det en idé om at det er enkelte personer der skaber noget nyt og det i virkeligheden er entreprenørånden som jeg finder interessant. Måske har det også noget at gøre med at hvor "alle" andre køber etablerede mærker fra de store producenter så som Seiko, Rolex, Omega osv så er det et eller andet sted for mig ret spændende at have noget "ukendt" på armen/altså et ur fra et microbrand.
Det sværeste ved microbrands og pledge ure såsom de linkede er jo, at man ikke kan se dem an rigtigt og "se med fingrene" på forhånd og samtidig er det jo også en slat penge som man skal af med up front.

Når jeg kigger rundt i landskabet så findes der efterhånden mange microbrand ure med værker fra Selita, ETA, Seiko, Miyota. Det interessante er hvordan de hver i sær prissættes hvilket leder mig hen til, at det nok ikke er urværkerne der er den dyreste del af uret, men mere stålet, arbejdstiden, finishen som man betaler for og det giver jo i sig selv meget god mening!  

Det som jeg egentlig leder efter måske en mere generel holdning til den her form for køb af ure. Jeg skal da gerne indrømme at jeg synes at begge ure er ganske spændende og at det da klør lidt i fingrene for at pledge et af dem. Men med så mange brands (både micro og større som Seiko) og i en prisklasse til 4-5000. Skulle man så være frisk og tage en chance (living on the edge  Icon_lol) eller skal man holde sig til det etablerede som man kender kvaliteten på?

Tråden blev lidt lang og spørgsmålet måske lidt tabt et sted, men jeg håber alligevel at i fanger essensen og vil være med til at debattere spørgsmålet  Icon_smil
Svar

Beskeder i denne tråd
Kickstarter ure og deres "værdi". - af msh1 - 22-01-2016, 11:15 PM
RE: Kickstarter ure og deres "værdi". - af Gert - 23-01-2016, 12:56 AM
Kickstarter ure og deres "værdi". - af whoa - 23-01-2016, 12:46 PM
RE: Kickstarter ure og deres "værdi". - af msh1 - 23-01-2016, 10:32 PM
RE: Kickstarter ure og deres "værdi". - af whoa - 23-01-2016, 11:13 PM
RE: Kickstarter ure og deres "værdi". - af Gert - 23-01-2016, 11:31 PM
RE: Kickstarter ure og deres "værdi". - af whoa - 23-01-2016, 11:41 PM
RE: Kickstarter ure og deres "værdi". - af Gert - 24-01-2016, 12:05 AM
RE: Kickstarter ure og deres "værdi". - af TH - 24-01-2016, 02:32 PM
RE: Kickstarter ure og deres "værdi". - af KimT - 24-01-2016, 03:27 PM
RE: Kickstarter ure og deres "værdi". - af whoa - 24-01-2016, 06:23 PM
RE: Kickstarter ure og deres "værdi". - af KimT - 24-01-2016, 06:36 PM
RE: Kickstarter ure og deres "værdi". - af msh1 - 01-02-2016, 06:50 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)