21-01-2016, 01:31 PM
(21-01-2016, 12:02 PM)Krüger Skrev: Jeg forstår godt at de forsøger at ”holde” på Kurt i butikken, da de ser den JLC EL. Jeg har set den IRL og det ur er fuldstændigt sygt og tørrer R*V i alt andet i samme prisklasse. Folk der køber den slags er ikke bare folk med for mange penge, men derimod folk der har en reel horologisk interesse og kan se det voldsomt fascinerende ved dette ur, for det ér et regulært blærerøvs MASTERPIECE fra JLC… Så det er ganske forståeligt at de gerne vil høre mandens historie, for det er ikke et ur man impulskøber. Et køb af et ur som det, vil jeg gætte på i langt de fleste tilfælde er kulminationen på en interesse der har strukket sig over årtier, som det også er tilfældet her. Den historie ville jeg da også gerne selv høre hvis ikke jeg kendte til Kurt B i forvejen.
Jeg er ligeledes fascineret af ref. 203T570 (http://www.my-watchsite.com/master-compressor/911-master-compressor-extreme-lab-2-tribute-to-geophysic.html). Det hører uden tvivl blandt mine top fem, hvis vi taler om ure inden for den kategori, ekstreme sportsure. Kurt har helt uden tvivl købt uret af ren fascination i modsætning til andre ejere, som benytter det til at fremme deres virilitet. Det kan ikke undgås, idet uret blev solgt til en SRP af 376.000 DKK, hvorfor det tiltrækker andre forbrugere end den passionerede entusiast.
Jeg er derfor ikke helt enig, Krüger.
Dog er det ikke sært, at Kurt bliver inviteret til et fint arrangement, hvilket nok skyldes det heldige sammentræf at butikschefen i Jaeger LeCoultre's butik på Bond Street har en fortid hos Breitling. Det er jo ikke uhørt, at man bliver behandlet særligt godt hos forhandlerne, især hvis man møder op med et ur fra de højere luftlag spændt om håndleddet. Hertil kommer, at Kurt tilfældigvis forud for dette møde havde købt fire vintage Navitimer's af høj kvalitet, hvorfor butikschefen kunne regne ud at der var noget om snakken.
Avantismo's kommentar kan ikke efter min opfattelse betragtes som stødende, idet han forsøgte at være morsom uden forsæt til at være spolere tråden. Det understøttes af hans første kommentar, hvori han forholder sig positiv overfor Kurt's historie. Her er der tale om en humoristisk vending, som med jævne mellemrum benyttes i moderne og nyere komediefilm. Jeg ville have haft forståelse for Kurt's reaktion, hvis han eksempelvis blev kaldt for narcissistisk, arrogant eller noget andet upassende. Her fjernes fokus fra bolden på spilleren, men det er ikke tilfældet. Det er derfor ikke heldigt, at Kurt implicit fremstiller brugerne herinde som uvidende proletarer, hvilket heller ikke bidrager til at skabe et positivt billede af en ellers interessant og vidende entusiast. Tonen kan for resten blive tarvelig inde på Timezone.com, jf. http://forums.timezone.com/index.php?t=t...g_7175740.
Nej, jeg kender hverken Kurt eller Avantismo, hvorfor jeg ikke har nogen personlig interesse i det her.
Dog synes jeg at det er træls, at eksotiske tråde ''beskadiges'' med jævne mellemrum på et spinkelt grundlag. Mit formål med dette indlæg er at understrege behovet for at tage tingene med et gran salt. Vi er voksne mænd, hvorfor værkstedshumor og lignende ikke kan udelukkes. Det kan ellers blive kedeligt, hvis man udelukkende skal forholde sig til ''akademiske'' debatter.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)