16-01-2016, 12:30 PM
(16-01-2016, 01:35 AM)Jens Skrev:(16-01-2016, 12:15 AM)Gert Skrev: Jeg kunne såmænd udsætte mine egne ure for den test, for jeg har faktisk hele to kvalitetsure, som endnu ikke har været åbnet i et tilfældigt og muligvis særlig fugtigt ur-mager-miljø. Men jeg nænner det ikke. Som sagt: De er ret nye.
Hvorfor nænner du det ikke? Hvad skulle der ske ved det?
Jeg er f.eks. bekymret ved, om de spændinger, der opstår i glasset ved den ekstreme lokale afkøling, kunne få glasset til at revne. Plexiglas er fleksibelt, men mineral-glas og safir-glas er vistnok meget stive?
Jeg er også bekymret ved, om sammentrækningen af glasset kan gøre noget slemt ved forbindelsen mellem glas og kasse (og måske mellem glas og lynette). Jeg ved faktisk ikke, hvordan urets forside er gjort vandtæt. Er glasset limet på kassen? Så kunne man let forestille sig, at det ville blive revet løs, når glasset trækker sig sammen i kulden.
Altsammen rene spekulationer ;-) Men netop fordi jeg er uvidende vælger jeg at være forsigtig med at udsætte mine ure for noget, som de ikke er konstrueret til.
Det er altså ikke en kritik af, at DU har prøvet. Jeg synes, at dit fysik-eksperiment er voldsomt interessant
![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)