01-01-2016, 09:18 PM
(01-01-2016, 06:11 PM)Kurt B Skrev: Nu var hovedposten i Willi's tråd "investment or not", så jeg vil hermed gerne starte en ny tråd der delvis omhandler emnet, og appellere til at den ikke bliver kørt af sporet.
...
Mht til ure / vintage ure, så er der efter min mening kun én "condition" der tæller, og det er "pristine, unrestored, unpolished & original condition", så kan urverdenen komme med deres mint, near mint etc., det er subjektive vurderinger, for det meste brugt i salgsøjemed, og rigtig mange handlere skriver deres ure bedre end de er.
...
Dybest set så er der kun én måde at vide sig sikker på, det er ved at sætte sig ubeskriveligt godt & grundigt ind i hvad man køber, og det tager tid, vi snakker om måneder/år, og det er der ikke mange velbeslåede mennesker der vil ofre, bare fordi de er kommet til penge og har lyst til at brænde dem af på et "herresmykke".....!!!
....
Watch out, it's a jungle out there......!!!!
/ Kurt B www.kurt-b.com
Hej Kurt B,
Tak for muligheden for en frisk start.
På Hodinkee's konference i december var der et indlæg fra to tunge Rolex-forhandlere/samlere (Erik Ku og Andrew Shear) omkring det at samle vintage Rolex.
De gav eksempler - inkl. skiver, der blive sendt rundt i rummet samt et par urkasser der også gik på omgang - der fik mig til at beslutte mig for ALDRIG at samle på vintage Rolex. Skiverne var f.eks. alle ekstremt sjældne og opfyldte en række af kravene for at være the real thing. Konklusionen var klokkeklar - hvis du ikke 110% ved hvad du har med at gøre, så får du med 100% sikkerhed et fake ur i din samling på et tidspunkt.
Med de teknologier du omtaler, så er der kun ekstrem viden og selvdisciplin at holde sig til hvis man skal investere i de tungere vintageure.
Det andet indlæg af den karakter var en meget berømt samler (Jason Singer) der kun, kun, kun, kun ville have ure i top original stand i sin samling. Han fortalte om de gange, hvor han var gået på kompromis, hvor det var endt med at koste ham betydelige beløb. Og det var ikke så meget fakes han talte om som det var forskellen i prisudvikling mellem helt 'pristine' eksemplarer og 'almindelige' super gode eksemplarer.
Og man ser det jo ikke kun på Rolex-siden. Jeg har set et par Jaeger-LeCoultre Polaris modeller, der var 'frankenstein-ure', sat dygtigt sammen af forskellige dele, så de lignede den ægte vare. Dog ikke med samme grad af perfektionisme som Rolex-urene endnu.
Kvadratroden af dette er - for mig - meget tæt på dine anbefalinger. Sæt dig rigtigt godt ind i det - eller lad være med at købe den slags ure.
Claus

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)