08-12-2015, 01:29 PM
(08-12-2015, 01:00 PM)TioMalo Skrev: @ Issing En ny krise? Hvorfor? Det er jo stadig en mulighed at få sine ure repareret - i fremtiden bliver det (for Swatch Groups vedkommende) jo bare hos autoriserede servicecentre, hvor der er stillet krav til maskiner, værktøjer, miljø og urmagernes professionelle niveau. De autoriserede centre bliver godkendt på netop disse kriterier og alle kan være med, så længe man opretholder kriterierne. Og dette kommer vel kun kunderne og deres ure til gode? At urene bliver repareret med de rigtige værktøjer, men de korrekte dele og af urmagere som har gennemført den rigtige træning... og derfor giver to års garanti på deres reparationer... hvori ligge den nærtkommende krise?
Krisen ligger på det pekuniære område (pengemæssig)![]()
Og Omegaure som skal justeres med "de rigtige værktøj"... jo da. De uautoriserede urmagere jeg kender - og bruger - har vist ej heller nogle urigtige værktøj i bagværelset. Ingen trykluftsbor eller vinkelslibere. Kun urmagerens speciel værktøj - ofte fra Bergeon. De har en laang (sammenlignet med mange andre lænd) uddannelse bag sig.
Du insinuerer mellem linjerne at "de uautoriserede" ikke kan deres håndværk og ikke har "rigtige værktøj".
Hvilke Omega kalibrer synes du kræver en uddannelsesmæssig overbygning og specialværktøj udover urmagernes almindelige værktøj ?? (Bortset fra Co-axial, hvor spørgsmålet oftest er om mængden af arbejde, ikke sværhedsgraden).
Mvh. John
Hej John
Jeg isinuerer intet, men beskriver det faktum at netop Co-Axial calibrene kræver værktøj udover de almindelige Bergeon skruetræækere og korntang. Endvidere snakker vi om tryktestere, korrekte kasseåbnere, kalibreringsværktøjer til siliciumbalancerne og maskiner der korrekt kan aflæse amplituderne på værker med Co-Axial teknologi.
I forhold til vintage kalibre og ETA værkerne, giver jeg dig ret - her er ingen specielle værktøjer som sådan påkrævet.
Og så er der hele urmagerens kunnen, og netop derfor bliver de autoriserede servicecentres urmagere løbende træner og testet. Vi har haft flere af landets bedste urmagere på Omega kurser og til tests (flere af dem med fine papirer fra mærker som AP, Patek, Rolex m.m.) og mange af disse har ikke haft det nemt med at arbejde med Co-Axial kalibrer og tilmed har flere måtte tage testsne flere gange, men i sidste ende bestået.
Igen... jeg taler nye kalibrer og fremadrettet, ikke retrospektivt om gamle kalibrer.
Sent from my iPhone using Tapatalk
(08-12-2015, 01:18 PM)P.N. Skrev: Det er åbenbart et problem der fylder meget hos ursamlere-nørder, om der kan skaffes originale reservedele eller det kan forsvares at anvende brugte dele og hvad så med garanti. I diskussionen om garanti på service hvis der er anvendt brugte reservedele er det da helt op til urmagerens faglighed om han kan/vil stå inde for det arbejde der er udført og dermed yde den efterspurgte garanti. Kunden har jo ikke en kinamands chance for at vurdere om der er brugt det ene eller det andet så han er i alle tilfælde afhængig af hans tiltro til den håndværker han vælger, ligegyldigt om det er en AD-er eller landsbysmeden kunden har valgt. At tro AD-ere har en speciel og bedre forretningsmoral end mennesker i al almindelighed er i mit hoved håbløst naivt.
P.N.
Hvis vi taler AD der samtidig et autoriseret Omega servicecenter, så SKAL urmageren bruge nye dele ifølge den kontrakt de har underskrevet. Så her en vished for kunden om at alt der er udskriftet er originalt og nyt.
Sent from my iPhone using Tapatalk

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)