22-10-2015, 05:03 PM
(22-10-2015, 04:06 PM)KimT Skrev: Først tillykke med dit nye UR, som jeg i den grad vil tillade mig at kalde detTak for din gode modtagelse af mit indlæg, og ligeledes for at betegne det et "UR", som jeg - jfr. JK nu med mere ro i sjælen vil kalde det![]()
Dernæst tak for endnu et medrivende indlæg, som blæser en bagover og som er af en anden kvalitet end jeg nogen sinde vil kunne bidrage med. Dog kunne jeg ikke undgå at trække på smilebåndet over at du i nedenstående citat ikke blot bruger ordet "enkel" i første omgang, men det var måske for simpelt (læs: enkelt, ikke tarveligt)![]()
![]()
![]()
(obs: bemærk brugen af smileyer som meget gerne tydeligt skulle vise at det blot er venligt drilleri)
(22-10-2015, 03:14 PM)Geodoc Skrev: Den røde sekundviser tilføjedes altså i 1947, og er umådelig simpel.
I denne sammenhæng skal ordet ’simpel’ forstås i betydningen ’enkel’, og ikke i betydningen ’tarvelig’.
Hvad angår simpel, enkel eller tarvelig; "fangede" du mig dybt inde i en af mine engelsksprogede kilder, hvor mekanismen blev kaldt "simple".
Vi danskere er tilbøjelige til at oversætte det engelske ord simple til simpel - uden at reflektere over, at den engelske hovedbetydning er enkel, usammensat, ukompliceret
Der var altså tale om overflødig verbal-elaborering, der søges undgået i fremtiden
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)