Swatch group stopper salg af reservedele pr 2016-01-01 til alle deres mærker!
(16-10-2015, 06:18 PM)jacobzimmer Skrev: Men mon ikke der dukker noget greymarket op ??

(16-10-2015, 06:30 PM)Bjørn H. Skrev: nahh - alternative kilder vil dukke op -det blir' anderledes - men ikke nødvendigvis dårligere Icon_smil

Jeg er ikke helt klar over hvad i mener med "greymarket" og "alternativer", kunne I uddybe lidt?

(16-10-2015, 07:06 PM)TDN Skrev: Det bliver diskuteret på udenlandske fora og nogen har taget kampen op

Kender til nogle stykker der har forsøgt af få skiftet Omega krone ved en Omega forhandler i Århus, men har fået at vide at de skal have lavet fuld service for at få skiftet kronen.

tak Thomas - det er tilsvarende tråde jeg er faldet over. Kan pt ikke helt overskue om producenter der tidligere har benyttet ETA stadig kan få reservedele. Vil IWC f.eks. kunne få reservedele til deres "gamle" ure med ETA 2892 base (hvilket i 2007 var 345 forskellige model numre!)

(16-10-2015, 07:06 PM)Stensbjerg Skrev: Ender man ikke bare ud i noget med at mærke urmagere sælger 
Delene sådan lidt groft sag "ud af bagdøren", til alle ikke mærke urmagere.

Ud fra devisen hellere sælge/tjene lidt end slet intet,
Sådan er det i bil branchen hvor reservedele i flere år er blevet "pakket om"

Er det sådan det foregår for f.eks. Rolex, Breitling? Mig bekendt er det et "helvede" at få lavet selv de mindste rep's på en Breitling (og sikkert andre highend mærker)

(16-10-2015, 08:40 PM)P.N. Skrev: Når man tænker på hvor "prisbevidste" urnørder generelt er tror jeg ikke der er nogen tvivl om at der hurtigt vil opstå alternative muligheder for at få lavet service på sine klenodier. Mulighederne er talrige i dag men der er stadig mange der frivilligt lader sig flå af ADere, det er blot et spørgsmål om hvor deres grænse vil være. Rolex med mange andre "highend" mærker har jo praktiseret samme politik i mange år uden at det har gjort det umuligt at holde klokkerne i gang for ikke autoriserede urmagere.
P.N.

Det gør mig lidt mere optimistisk at du ser sådan på det, du kender trods alt branchen indefra. Så vi urnørder overlever sikkert måske med lidt ekstra omveje for at finde reservedele, men det er lidt beskæmmende at skal gå gennem ild og vand for at få lavet småting som burde blive klaret on-the-spot af en kvalificeret urmager. Samtidig vil dem der kun ejer et highend ur (jo de findes) og som ikke er urnørder undres over at man skal ty til shady metoder for f.eks. at få noget så simpelt som en krone jfr. Thomas's eksempel.

Personligt skal jeg nok lige checke op på hvad det betyder for min samling - nok ikke så meget da det er vintage chronoværker som i forvejen er lidt svære at få reservedele til. Jeg har dog et par nyere med ETA2824/2783 og to stk med Lemania værker 5100/1872. Ingen af de ure tilhører Swatch Group, så skal de mon tilbage til de original producenter for at få service?

Og så lige en lille "heads up" vedr. officiel Omega service i DK. Jeg faldt over en tråd på TZ som antydede at Omega ikke opdaterede deres "where to get service" side med de værksteder som egentlig var autoriserede, samt at service center kun dækkede over at man kunne indleverer sit ur, men at alle rep's blev sendt til et centralt center (UK=Southampton). Om det er samme praksis i DK ved jeg ikke, men iflg. Omega's side findes der kun 5 service centre i DK: O. Mathiesen, Klarlund, Hverplund (alle CPH), Bendixen (Thisted) og Uhrmageriet (Århus). Syntes jeg har set andre DK navne nævnt her på Urdebatten vedr nænsom og kvalificeret rep af både nye og vintage Omega, så mon ikke Omega-folket vil mene at der mangler et par stykker på den liste? Eller også har dem som er "glemt" på listen ikke ønsket at udskifte alt deres grej med Omega certificeret udstyr?

/L
Svar

Beskeder i denne tråd
RE: Swatch group stopper salg af reservedele pr 2016-01-01 til alle deres mærker! - af longbear - 16-10-2015, 09:59 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)