En aften med Hodinkee og Arnold & Son i New York
Jeg fik for nyligt en fin invitation til aften med Arnold & Son, et mærke jeg har set forskellige steder men ikke rigtigt fået kigget på.

İmage

Udover urene, så var der gratis middag og chance for at møde Hodinkee's CEO, Kevin Rose....så jeg tog afsted.

Restauranten er en klassisk 'smart' New Yorker restaurant på hjørnet af Bleeker Street and Bowery Street, lige i et af de smartere smørhuller. Restauranten hedder Saxon + Parole - her er en link til dem, der mangler en god restaurant til et besøg i NY.

http://saxonandparole.com

Så er der Arnold & Son. Deres 'claim to fame' er en historisk relation til John Arnold, som var en engelsk urmager, der udviklede skibsure i slutningen af 1600-tallet.

Dengang havde man ingen måde præcist at beregne skibets position, hvorfor denne teknologi var livsvigtig for sømænd og ikke mindst en søfartsnation som England. Det er svært at forestille sig i en nutid, hvor vi alle går rundt med en GPS i lommen og ikke behøver at huske vejen til svigermors hus i hovedet fordi vores elektroniske hjælpehjerne klarer det for os.

Derfor vil man i Arnold & Son's ure finde hentydninger til skibsure - både i form af design, teknologi og materialevalg.

Firmaet bygger også på en engelsk urmager-tradition, hvilket gør at design og udsmykning afviger noget fra hvad vi kender fra de scweitziske og tyske urmærker. Og dertil kommer, at de spiller på de mange opfindelser som engelske urmagere gjorde i perioden 16-1900. Se her for eksempler

http://great-british-watch.co.uk/british-watchmaking/

Arnold & Son er ejet af La Joux-Perret, en kendt spiller i urverden, der mest er kendt som underleverandør af værker og dele til en række af de store mærker. De har så valgt at etablere Arnold & Son som en manufacture af high-end ure i små serier. De laver et sted mellem 500-1000 ure om året i prislejet USD 10.000 - 250.000.

En sjov detalje er, at firmaet for nylig blev købt af Citizen. Go figure...Her er lidt mere om firmaet.

http://www.watchprosite.com/?page=wf.for...pi=6507488

Præsentationen af urene foregik mellem de tre retter og blev foretaget af Dr. Sebastien Chaulmontet, firmaets 'Head of Movement Development’.

İmage

Han var en cool fyr med masser af skarpe holdninger til andre urmærkers teknologi - noget som man bestemt ikke normalt hører til disse begivenheder. Han er også kendt som en mega-samler af kronografer - se her for et interview

http://www.ablogtowatch.com/first-grail-...rnold-son/

Og så til urene. Fremvisningen foregik i en kælder i restauranten med det næst-værste lys jeg har set i mine tre år herovre, så jeg beklager billedkvaliteten dybt.

Generelt fremhævede Sebastien flg. karakteristika ved urene, som alle bliver lavet i relativt få eksemplarer, typisk mellem 28 og 50 stk. pr. model:
- Kasserne er lavet, så man kan se at de ikke bare er stampet ud af metal. Når man kigger nærmere på dem, så er der en masse små detaljer, som simpelthen ikke kan laves på maskine.
- Alle urene virker rimeligt store men en del af dem er ca. 46mm i størrelse men så snævrer kassen ind, så den kun er f.eks. 42 mm i bunden, hvilket skulle give bedre bærekomfort
- De bestræber sig på at skabe dybde i værkerne - de er alle designet i 3 eller flere lag for at vise mekanikken frem - og de bruger både for- og bagside til at vise teknikken frem. Igen inspireret af ure lavet af både Arnold og Brequet i gamle dage (de to havde i øvrigt et samarbejde kørende - bl.a. var deres sønner i lære hos ‘modparten’)
- Materialevalget er meget overvejet. I stålmodellerne er værkerne tilpasset stålets farve og har typisk et lidt mere moderne look, mens guldmodellerne har gulddele eller ståldele der er behandlet, så de passer bedre - og looket er mere ‘historisk’.
- De laver et nyt værk til hver modelserie. Ikke noget med at genbruge et værk på tværs af flere modelserier. Og de mixer gladeligt komplikationer, som normalt ikke bliver blandet sammen - fordi de kan ;-)
- Kig på skiverne. De fleste ure er bevidst designet symmetriske. Endnu et af deres kemdetegn.

Her er en kronograph, som mixer dead seconds på den centrale sekundviser (går i ryk som et quartz ur) med klassiske 'flydende' sekunder på krono-delen. Ganske cool - og dead secomds er en engelsk opfindelse.

İmage

Her er Time Pyramid modellen, som er skabt udfra gamle lommeure.

İmage

Her er - i mine øjne - den mest cool model med jumpingndigital hours, minutes og dead seconds. Der er tre gennemsigtige skiver, der sørger for timetallene. De tre skiver roterer på det midterste 'golden wheel' med en omdrejning hver tredie time. Sebastien viste nogle detaljerede tegninger af konstruktionen. Mit hovede eksploderede....

İmage

Og så er de ret glade for tourbilloner - enkelte, dobbelte mv.

İmage

İmage

İmage

Og finish er der ikke noget galt med. Meget, meget stort indhold af håndarbejde - på højeste niveau.

İmage

I sidste ende var dette en af de få gange, hvor jeg gik fra et arrangement uden behov for at se mere til et mærke. Arnold-urene trykker ikke på nogen knapper hos mig - jeg kan se de teknologiske finurligheder, men helheden får ikke min puls op.

Til gengæld fik jeg hilst på Hodinkee’s CEO, Kevin Rose. En super fin fyr, som tydeligvis er urentusiast. Se hans video-interview med Hodinkee her:

http://www.hodinkee.com/blog/talking-wat...kevin-rose

Han er også manden bag WatchVille appen til iOS, som mange af jer kender. Siden han er kommet til, så er der sket ting og sager med Hondinkee. En af mine nye venner er blevet ansat med ansvar for ‘Special Projects’ og han antyder kraftigt, at der er mange vilde ting på vej.

En af dem, der senest er blevet offentliggjort er et ‘Hodinkee Collectors Summit’ - et topmøde for under 100 samlere i den tungere ende. Agendaen er rimeligt ambitiøs - og Kevin Rose antydede kraftigt, at de folk der kom og holdt indlæg ville være i den HELT tunge ende. Han så rimeligt glad ud da vi snakkede om det. Se mere her

http://www.hodinkee.com/blog/introducing...ors-summit

Som sædvanlig gik jeg småforvirret ud i virkeligheden og tog subwayen tilbage til min lille lejlighed. Endnu en sjov oplevelse til samlingen.

Håber, at det kunne bruges,

Claus

---
Claus bor p.t. på Manhattan i New York. Han har været ur-interesseret i efterhånden mange år - det hele startede med at han fik lov til at låne sin fars Jaeger-LeCoultre ur som dreng - og siden er det gået ned ad bakke. Kan følges på Instagram under navnet @cfnissen.

Svar

Beskeder i denne tråd
En aften med Hodinkee og Arnold & Son i New York - af cfnissen - 25-09-2015, 08:11 PM
RE: En aften med Hodinkee og Arnold & Son i New York - af Bjørn H. - 28-09-2015, 07:17 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)