IWC "trench" ur fra dba
Denis, prøv at spørge ham, han har den til salg på Facebook gruppen,  Danske Urtosser - salgssiden ( lukket).  Kan huske han har vist den frem før, jeg har dog ikke forstand på IWC

--

Hej jeg er "ham der har det til salg på dba", og jeg skal forsøge at afklare et par af jeres spm.

Nu er arkiver og litteratur fra den til lidt svært tilgængelige og upræcise, men lad os se:

Omkring WW1 var det normalt at eksporterer urværkerne fra fabrikkerne i Svejts, og så lade sølvsmede lave kasserne i det pågældende land. Sølv var belagt med import told. ( der findes et par meget anerkendte engelske sølvsmede som puttede IWC værker i kasser. B.la. En med en smart "vandtæt" kasse)

Men dette ur er med kasse fra IWC (stemplet og nummereret) 
Sølv og guld skulle angives med nationale stempler for oprindelses by og renhed. Det er her at IWC'S fabrik i Neuchatel kommer ind i billedet. Det er oprindelsesstemplet for sølv kassen, og er sansynligvisvis fra en sølvsmed som lavede kasserne som underleverandør til IWC ( nogle af de størst kasse fabrikanter ligger stadigt i området) Sølvet er her 0,900 (90%), dvs. billigt "coin silver" for eksport.

Værk og skive er stemplet med Scafusia, som rigtig nok er IWC fabrikken.

Værk og kasse er verificeret af IWC på mail som matchende værk og kasse, og det er dem der har oplyst at det er eksporteret til DK.
De er selvfølgelig villige til at give en attest mod at sende uret ned til dem (3 mdr. Og 2000 DKK :) )

Mht. Annoncen fra 1915, så er der en fejl på den. Det er tydeligt at det ur der er afbildet er med "pin-set" hvilket er en cal. 64 (som også er det mest brugte værk fra den til overhoved)

Håber det svarede på nogle af spm. Ellers spørg bare løs!
Svar

Beskeder i denne tråd
IWC "trench" ur fra dba - af dwndler - 23-07-2015, 08:43 AM
RE: IWC "trench" ur fra dba - af jk - 23-07-2015, 11:47 AM
IWC "trench" ur fra dba - af TDN - 23-07-2015, 11:58 AM
RE: IWC "trench" ur fra dba - af JanH - 23-07-2015, 03:02 PM
RE: IWC "trench" ur fra dba - af dwndler - 23-07-2015, 12:16 PM
RE: IWC "trench" ur fra dba - af dwndler - 23-07-2015, 06:25 PM
RE: IWC "trench" ur fra dba - af JanH - 23-07-2015, 06:43 PM
RE: IWC "trench" ur fra dba - af dwndler - 23-07-2015, 07:14 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)