Et Berhhard Zachariä fra Leipzig
#1
Et Berhard Zachariä er ikke et lille, tikkende vidunder - det er et stort tikkende vidunder!

Jeg var så heldig, at jeg for nylig havde mulighed for at komme op i tårnet i et af Nordsjællands mindre og relativt ukendte slotte, hvor der i tårnet både er et tårnur - af ovennævtne fabrikat - og også er et klokkespil.  Slottet er genopført efter en brand i begyndelsen af sidste århundre, så uret må være omkring 100 gammelt.  Og det går skam stadig, trukket af 3 store lodder.

Det første billede nedenfor viser urværket lige forfra, og man kan bl.a. se de tre stålwirer, der går lodret op.  De går så hen over nogle hjul, og lodderne hænger omkring 1½ længere tilbage.  Nederst til høje (oven på træbjælken) ses optrækshåndsvinget. Det øverste af pendulet samt balancen se omtrent i midten.  På det næste billede ses minut-viseren indefra; den har anbragt 3 og 9 på de vante pladser til højre og venstre, men er ellers spejlvendt, så det kan ses indefra.  Der var en helt tilsvarende timeviser.  

İmage

İmage


Klik på dette link for at se og høre uret gå:

http://vid230.photobucket.com/albums/ee9...u27vtx.mp4

Som sagt er der også et klokkespil i tårnet, som netop er blevet restaureret, og der var selvfølgelig optræden, så vi kunne stå i haven og høre et par danske sange.  Tangenterne er større end på et piano, men er ellers anbragt på samme måde, og man slår på dem med en let knyttet hånd.  Der er lige godt to oktaver, og den dybeste kan man også betjene med fødderne.  Jeg fik lov at spille let på det, og helt som på et piano kan man variere anslaget, så man får en sprød, svag klokkeklang, eller en kraftigere, gennemtrængende.  Der er iøvrigt en historie til klokkespillet på Frederiksborg Slot, idet den ene af klokkerne der har været ødelagt, og man har så gennem den originale fabrikant af det klokkespil, jeg så, fået kontakt til et støberi, hvor en ny klokke til Frederiksborg Slot kunne laves.  

På billedet nedenfor ses klaviaturet med de 27 wirer, der går op til kneblerne på selve klokkerne.  

İmage

/Bjørn.
Svar


Beskeder i denne tråd
Et Berhhard Zachariä fra Leipzig - af bjorn_e58 - 21-06-2015, 03:48 PM



Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)