05-05-2015, 09:30 PM
(04-05-2015, 11:11 PM)bjorn_e58 Skrev: Men kunne man ikke lige så godt spørge, hvor mange kronografer, der i praksis anvendes som stopur? Eller hvor mange GMT'er, der nogensinde stilles til andre tidszoner end hjemmezonen?
Nu har jeg ikke et særligt behov i kraft af job eller hobby til at have funktioner som stopur og alarm. Mine dagligdagsure har så godt som altid været elektroniske multifunktionsdimser. Jo fra tid til anden kan jeg da finde på at tage et mekanisk på, men i længden er det lettere med elektronisk. Og så er der prisen. De tæv man af og til - også ved uheld - kommer til at give urene der river jeg ikke håret af mig selv over et prismæssigt overkommeligt værktøj på samme måde som jeg ville gøre hvis det var min Kermit.
Men jeg må da indrømme at jeg faktisk bruger så at sige alle funktioner fra tid til anden(!) Måske lige med undtagelse af timeslag. Verdensuret de få gange der rejses ud af ens egen tidszone. Så er det noget nemmere end at stille uret.
Stopuret. Ja, det er faktisk fint og hurtigt til at time lidt casual optimering/estimering af batchjobs. Og så selvfølgelig når et skibschronometer skal finjusteres og jeg skal bedømme hvor meget det vinder hhv. taber uden at skulle månedsvis på at det af en størrelsesorden der er synlig uden hjælpemidler.
Alarmen f.eks. når der er en net-auktion jeg vil forsøge at snipe - jeg stoler uendeligt meget mere på Mr. Casio eller Monsieur Tissot end på mobilen til at varetage en så vigtig opgave(!) Jeg har endnu ikke været ude for nogen af dem er løbet uventet tør for strøm eller gået kolde.
(04-05-2015, 11:11 PM)bjorn_e58 Skrev: Sjov kommentar om dykning med æggeur - jeg bruger kransen på min Sub til at koge æg!
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)