En tur til USA
Jeg tror I er lidt for ambitiøse med, hvad I vil nå at se.  I kommer til at køre rigtig meget!

Det kan godt lade sig gøre at køre fra LA til SF direkte på en dag, men vær opmærksom på, at 101 på flere strækninger ikke er freeway.  Alternativet er 5; men der kommer man så temmelig langt øst for SF, som giver en omvej.  Yosemite er virkelig smuk, men desværre meget overrendt, så I kan måske overveje området lidt længere mod øst, hvor jeg f.eks. meget kan anbefale "Bodie", der stadig står nogenlunde, som da guldgraverne forlod den.  Jeg har ikke selv kørt af 395; men det kunne så være en mulighed derfra og sydpå.  Death Valley er ulidelig varm i September, så regn ikke med at I holder ud at bruge ret megen tid.  Det vigtigste "must see" der er Sabriske Point, Devils Golf Course og et af områderne, hvor der kommer vand op fra undergrunden, f.eks. ved Stovepipe Wells, hvor man også kan overnatte.    

SF er efter min mening langt mere spændende end LA, men LA skal selvfølgelig besøges for at se Holywood Studios.  Køb endelig et "First In Line" pass og kom så tidligt om morgenen, som I gider.  Hvis I kan undgå at være sultne mellem 12 og 15 er det en kæmpe fordel.  

I SF er Alcatraz et must; Golden State Park er især god om søndagen, hvor den er lukket for kørende. Kør over Golden Gate og nyd synet fra første frakørsel og kør evt ned til Tibouron (som er hyggeligere end Sausalito) og spis frokost.  Tag en tur langs med hwy 1, hvis I vil have lidt mere vild natur.  På de kanter kan Muir Woods også anbefales.  I selve SF kommer I selvfølgelig til området omkring Union Square men Haight kan også anbefales, som et sted, hvor man stadig kan ane flipper-tiden.  Udsigten fra Twin Peaks er formidabel, ligeså fra Coit Tower, men der kommer I til at vente længe på at parkere.  Generelt er parkering (f.eks. omkring Union Square) så tilpas dyrt, at man næsten altid kan finde en plads.  Overvej også Berkeley lige på den anden side af The Bay.

Hwy 1 syd for Golden Gate er også en køn tur, kør hele vejen ned til Half Moon Bay, hvor I skal handle i "Cunha's Country Store".  Længere mod syd bliver hwy 1 skøn og vild, men til tider triviel.   Overvej at besøge Santa Cruz, men hvis I kan det, så undgå hwy 17, der er snoet og trafikeret på en meget ubehagelig måde.

Jeg ville afgjort også overveje Monterey (især på grund af Monterey Bay Aquarium) og Carmel-by-the-sea.

Vandet er for koldt til at være tillokkende for badning, så lad være med at spilde tiden.  Vent til I kommer længere mod syd, f.eks. fra og med Santa Barbara, som jeg også kan anbefale.

Jeg er for magelig til at køre en sådan tur uden at have hoteller booket på forhånd; men det er et temperamentsspørgsmål.  Overvej om I eventuelt skulle erstatte nogle af de lange stræk med en flyforbindelse.  Og når I booker bil, så lad være med at vælge det allermindste, vælg et af de store selskaber, og sørg for at forsikringen er helt i orden.  I SFO lufthavn kan man køre sine kufferter hele vejen fra bagagebåndet til biludlejningen på en kuffertvogn (via et lille tog), det kan man ikke i LAX, hvor det er ind og ud af busser.  

Lad mig til sidst bemærke, at jeg nok er præget af, at jeg har boet et år lige syd for SF, og at det derfor er det, jeg kender bedst.  

Lad mig til sidst komme med et forslag på tre uger, start/slut i LAX, som åbenbart er billigere med fly:

Besøg Universal senest den anden dag efter at I er ankommet, så har I stadig jet-lag og kommer tidligt ud af sengen, og lad så det være nok med LA.  Brug herefter en uge på turen gennem det østlige Californien via Death Valley, Bodie, Yosemite og til SF.  Brug herefter en uge med SF som udgangspunkt, hvor jeg vil anbefale et hotel mid-peninsula, og brug så endelig en uge på at køre hele vejen langs med hwy 1 med ophold i f.eks. Monterey/Carmel, i Santa Barbara og endelig til sidst en nat eller to i LA området.  

ENJOY YOUR TRIP!

/Bjørn.
Svar

Beskeder i denne tråd
En tur til USA - af Thor86 - 25-04-2015, 02:31 PM
En tur til USA - af peterkaa - 25-04-2015, 04:53 PM
RE: En tur til USA - af bjorn_e58 - 25-04-2015, 04:54 PM
RE: En tur til USA - af Thor86 - 25-04-2015, 11:30 PM
RE: En tur til USA - af Hedegaard - 26-04-2015, 10:16 AM
RE: En tur til USA - af bjorn_e58 - 26-04-2015, 03:11 PM
En tur til USA - af peterkaa - 27-04-2015, 12:31 AM
RE: En tur til USA - af KlausM - 27-04-2015, 05:38 PM
RE: En tur til USA - af Thor86 - 28-04-2015, 10:47 AM
RE: En tur til USA - af bjorn_e58 - 28-04-2015, 05:22 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)