29-03-2015, 08:18 AM
Tio Malo Skrev:Nu er det - i hvert fald for mig - klokkeklart at hr. Pedersen skriver sine bizarre horologisk - historiske indlæg kun for at skabe lidt ravage og at provokere.Jeg er af samme overbevisning, at det mere var det forunderlige sammenfald i disse ækle personers urvalg, end urets signalværdi, der var emnet for indlægget.
Dette ikke sagt på en bedømmende måde - lidt sjov og ballade klæder vores ofte ret tørt forum fantastisk, altså IMHO.
Og hvis hr. Pedersen nu skulle beskylde mig om ligeglad holdning for nazisme og nazister, vil jeg lige påminde ham om at dr. Mengeles tyske åndsfæller skylder mig stadigvæk min granonkels guldtænder.
Hvis det nu alligevel skulle være seriøse indlæg, vil jeg jeg bede hr. Pedersen om at tænke det rystende faktum at alle top-shots i nazi-Tyskland brugte både sæbe og toiletpapir, dagligt endda.
Måske burde du overveje at droppe disse for at understrege din afstandtagen af de fascistiske uhyre ?
Men ellers, god weekend
John
Dette støttes iøvrigt også af et svar i den parallelle tråd om emnet.
Teorien om, at der skulle kunne være "en afsmitning" mellem begivenhed og person, håber jeg ikke holder, for så vidt jeg deler fødselsdato med:
# Heinrich Himmler
# Irma Grese
... min agtelse for personer, ligeledes med samme fødselsdato, er uendeligt meget højere for:
# Niels Bohr
# Desmond Tutu
... at Vladimir Putin blander sig i det gode selskab, vil jeg se bort fra.
Hvad angår Nazi fascination, er den tyske Vergangenheitsbewältigung af en sådan stringens og klarhed, at eventuelle tilløb bremses.
Eneste undtagelse er dumhed, der oven i købet må suppleres med yderligere tilvalgt selvfordummelse og historiefornægtelse.
Vergangenheitsbewältigung er altså den tyske recept på, at kunne forlige sig med en djævelsk fortid, ikke ved at fornægte den; men ved at holde den krystalklar.
Om det er udtryk for manglende forligelse med fortiden, eller er en tilfældighed, der er årsag til ....

.... at "Bibi" laver en "Adolf" på "Mutti Angi", må vi lade stå som et åbent spørgsmål.
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)