24-03-2015, 09:05 AM
longbear Skrev:Som samler af militærure har emnet "nazisme og ure" forekommet fra tid til anden. Som oftest handler det om swastika og ørne graveret på bagkasserne eller helt specifikt om urets brug. Kriegs Marine havde for vane altid at have kors og ørn på bagkasser mens hæren og luftwaffe oftest ikke havde. Kors og ørn har for de fleste af os her på sitet nok nærmest en diabolsk betydning, og det er ikke bagkassen jeg ville vise først hvis jeg havde en WW2 Junghans torpedo-timer. Man kan generaliserer Pedersens post ud til det absurde, eller man kan indsnævre og spørge om man vil gå med et ur med kors og ørn på bagkassen? På skiven? Eller giver det overhovedet mening her 70 år efter at tillægge disse symboler denne magt over os? Jeg har stået med en sådan torpedo/artelleri-timer i hånden, men så den som et sejrstrofæ idet den var hjemtaget af ejerens farfar i 1944, og jeg ville som sådan ikke have noget imod at have den i min samling. Militærure er værktøj til folk som slår andre folk ihjel - jeg har ikke tænkt dybere over det faktum - altså om jeg kan retfærdigøre en sådan hobby, men pt. har jeg ingen skrubler vedr. de forskellige mærkers relation til diverse konflikter, inc min søgen efter en original luftwaffe Hanhart Kal. 40/41. (uden "symboler").
Det må være op til den enkelte om tidligere tiders udåd af ejere af diverse mærker/modeller, diskvalifiserer disse. Så længe at man ejer uret pga uret i sig selv og ikke på grund af evt symboler eller politisk tilknytning til de tidligere ejere så ser jeg intet problem i at have en krigstids L&S, Hanhart, Junghans osv osv.
/L
Helt enig!
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" 
IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings
IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)