27-01-2015, 09:48 AM
Citat:Jeg tror i øvrigt kontanter forsvinder inden for 15-20 år i den form vi kender dem idag - og de som fødes efter 2025 vil sikkert slå sig på lårene af grin over at vi stod og afleverede snavsede papirlapper med tal på, og havde metalskiver af forskellig form, farve og vægt som vi købslog med og fik udleveret øl for. Selv småpenge ryger over i noget mobilt et eller andet
Du forbløffer mig med din påstand, noble navnebroder !
Jeg ved at kontroll-freaks hos Skat mm. har våde drømme om pengeløs samfund hvor alle transaktioner kunne kontrolleres.
Men den går ikke - har du nogensinde tænkt, hvor stor del af handel sker uden dokumenter og absolut med cash. Nu er f. eks. narkohandel en af de allerstørste geschæfter - i alle vestlige samfund. Hvordan betaler man så alle de ulovlige og / eller upassende sager og service ? (Jeg siger ikke hermed at jeg nødvendigvis bruger dem, men masser af folk gør)
Hvis danske stat sletter kontanterne, skifter man mest sandsynligvis til US $ - hvoraf, ganske korrekt Bjørn, ca. 90% befinder sig allerede udenfor Staterne.
Situationen ville skabe flashbacks til sovietøkonomi hvor man havde legetøjspenge til kunstig kurs og så US $´s alle havde syet i madrassen (på trods af at det, når optaget, kunne transportere tovaritz´en for årevis til arbejdslejren).
Men kontanternes rolle bliver mindre, det tror jeg.
La´ os se John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !
)
(*Jolly Roger, ikke IS !

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)