03-01-2015, 03:42 PM
Det er naturligt, at vi kan have forskellige holdninger til, om et land skal være et monarki, en republik eller noget tredje. For mig er vores monarki et fantastisk gode, som vi skal værne om, og som - bl.a. via Grundlovens vise fædre - nyder en særlig beskyttelse. Det ser jeg absolut intet odiøst i. Og der er jo klart to sider af sagen omkring valg af landets overhoved kontra arv af tronen, nemlig at kongehuset ikke har nogen reel magt. Nej, de kan ikke "afsættes", men det ville heller ikke betyde nogen reel forskel (på magt, beslutninger, lovgivning, domstole), hvis det skete. Ja, jeg ved godt, at Grundloven foreskriver, at den udøvende magt er hos Kongen, men reelt er det ministrene; det er derfor det hedder indskrænket monarki.
Og lad os så lade være med at bruge det økonomiske argument om, hvor meget vi får for de 300 mio (eller hvad, beløbet nu er). Hvis vi skal diskutere økonomi ligger det jo implicit at vi egenlig siger "hvad kan vi spare?" eller "hvor kan vi skære ned?". Jeg er stor fortaler for, at det offenlige skal bruge en mindre del af vores penge, og med den præmis er det helt naturligt at se på de forskellige udgifters størrelse. Det offentlige bruger lidt over 1.000 mia om året (så de 300 mio er altså omkring en tredjedel promille), hvorimod de størse udgifter er 44% til social beskyttelse, 15% til sundhed, 14% til undervisning. Hvis det er en øvelse i at trimme den offentlige sektor hjælper det ikke en døjt at starte med de mindste udgifter.
PS: Jeg hørte Dronningens nytårstale!
/Bjørn.
Og lad os så lade være med at bruge det økonomiske argument om, hvor meget vi får for de 300 mio (eller hvad, beløbet nu er). Hvis vi skal diskutere økonomi ligger det jo implicit at vi egenlig siger "hvad kan vi spare?" eller "hvor kan vi skære ned?". Jeg er stor fortaler for, at det offenlige skal bruge en mindre del af vores penge, og med den præmis er det helt naturligt at se på de forskellige udgifters størrelse. Det offentlige bruger lidt over 1.000 mia om året (så de 300 mio er altså omkring en tredjedel promille), hvorimod de størse udgifter er 44% til social beskyttelse, 15% til sundhed, 14% til undervisning. Hvis det er en øvelse i at trimme den offentlige sektor hjælper det ikke en døjt at starte med de mindste udgifter.
PS: Jeg hørte Dronningens nytårstale!
/Bjørn.
Bare en flok Rolex'er - plus det løse! - seneste billeder på https://www2.hapsengewesen.net/bjorn_e58/

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)