20-11-2014, 03:56 PM
Geodoc Skrev:willy Skrev:Jeg er godt nok ikke så "Yndlingsmærke-blind", at jeg med djævelens vold og magt vil have Omega værket til at være mest interessant....olof Skrev:IWC'en indeholder kun et helt almindelig Valjoux 7750, mener jeg (altså helt sikkert en ikke "helt almindelig" version, men alligevel...).Nothing about the IWC 7750 is normal; they rebuild the caliber to such an extent they can call it their own. It is far superior to any ETA caliber you can name.
Kan sandsynligvis blive serviceret af hvilken som helst urmager.
Omega'en har vel et 3313, som blev produceret af Piquet. Den er maaske ikke saa robust som et 7750, men helt sikkert mere exklusiv.
The Piquet caliber is in no way more exclusive.
... men selv som "djævelens advokat", har jeg vanskeligt ved at få ligningen til at gå op.
De meget elaborerede ændringer, som Willy fremhæver, er ganske korrekt beskrevet i:
IWC’s Use of the ETA-Valjoux Chronograph Movements (Kilde:IWC Collectors Forum)
Betragter man imidlertid:
# Omega kaliber 3313.(Kilde: OmegaRolex.com), og
# IWC kaliber 790 (Valjoux 7750)(Kilde: Ranfft caliber guide),
... og sammenfatter nogle "klassiske dyder" i et sammenlignende skema, får det nedenstående udseende:
Ligningen jeg ikke kan få til at gå op er:
1) IWC får specialleveret den primitive konstruktion, Valjoux 7750, og elaborerer overordentligt på den.
2) Omega udvikler in house en elegant konstruktion, der tilvirkes af en klassisk højtprofileret kronograf producent.
3) "The Piquet caliber is in no way more exclusive"![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Med venlig hilsen - Geodoc
Citat:Omega as far as i know had nothing to do with building the FP caliber .It was delivered to them finished . The workmanship of IWC was at that time in history second to none , even JLC calibers were better finished by IWC . So i do not believe that FP delivered superbly finished calibers to watches in the speedmaster class . It may have been a collum Wheel caliber , but that is all it as over the IWC . The finishing and workmanship of the IWC caliber was in a different class . It is only recently that Omega have claimed to build their own calibers . And it is a fact that in the past any Omega caliber you can name , was built out of house . ETA and Omega are the same bloody firm Torben . So no more fairy stories about FP supplying top notch calibers to a brand that was in the lower luxury market at that time . And they were selling them at give away prices
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)