21-07-2014, 10:34 AM
Citat:Årets tråd?
Og mht. Omegas priser så tror jeg det er en måde at løfte mærket op fra forstads klokke / finere bonde ur. De har rolex i kikkertsigtet, og helmer ikke før et po har samme status som en sub(dvs. Aldrig)
Det begynde der ved årtusindskiftet hvor jeg fik historien flere gange fra Swatch Group Danmark folk, rangerende fra toppen til salgsrepræsentanter; "Om nogle år er Omega lige så stærk - og dyrt - som Rolex". Midlerne var og er; hidsigt nedbarbering af mængden af autoriserede dealers, store indretnings- og indkøbsmæssige krav for de tilbageværende AD´ers butikker og priserne hidsigt op.
Men ganske som Kristoffer skriver: No f....n way. Omega er den bedre bondeur - i godt og ond. Og det er ikke kun noget urnørder (fra Rolex-fraktionen) synes. Her på bibelbæltet møder man ikke urnørder men forældrene fra sønnikens skole præsenterer dog en i lokal forstand grandiose samling af bedre ure - og holdninger. 2 Omega PO´er, 6 Rolex´ og 1 Cartier Tank 100 og PO er bare opfattet som "en discountudgave af Sub´en". Men hvem ved. Måske ser det anderledes ud om 30 år ?
Under alle omstændigheder kan Omega takke sig selv af sin bondeurstatus i dag: Fejlagtig håndtering af 1970´ne quartzkrise, udsprøjten af alt for mange modeller, alt for mange modeller med quartzværk og alt for mange AD´er, tilsyneladende (tidligere) uden nogen som helst krav om indretning af butikken osv. "Bondeurstatus" har dog også sine gode grunde pga. at Omega har siden primo 1900 tallet var uret man købte til 50 års fødselaren, gav for 20 års trofast tjeneste i firmaer og delte ud som konfirmationsgaver for unger i middelklassen (= det var før alle i dette land blev medlemmer af den udvidede middelklasse). Omega var et ur som var eventyrligt dyrt og godt, dog ikke astronomisk dyrt som blandt folket ukendte Rolex (og glem alle de high end mærker hvis navne de jævne mennesker ikke engang kan udtale). Omega havde hele markedet af "bedre ure" for sig selv. In mente her at Rolex blev først kendt blandt den brede befolkning i DK i 80´ne når Don Johnson i Miami Vise gik med ét og product placement generelt spredte sig alle vegne i underholdningsindustrien. Jeg kan - af egen erfaring - love at hvis man stadigvæk bliver stirret som én med en akut sindslidelse hvis man siger at ens armbåndsurs vejledende udsalgspris er 44K, blev man klassificeret på 70´ne som en sindsforvirret (og muligvis kriminel og absolut farlig) når man fortalte hvad ens Rolex havde kostet. Man fik slet ikke scoret de billige "fører mig frem" points, Jack and Jones og Matas ekspedienter med en Datejust på håndledet tilsyneladende får i dag.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !
)
(*Jolly Roger, ikke IS !

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)